سیاسی

امضای یادداشت تفاهم ایران و عراق برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار

یادداشت تفاهم همکاری برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار به امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست عراق رسید.

میدل ایست نیوز: یادداشت تفاهم همکاری برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار به امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست عراق رسید.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دیدار با وزیر محیط زیست عراق، یکی از اهداف برگزاری نشست منطقه ای وزرای محیط زیست را ایجاد همگرایی و همسویی بین کشورهای دوست و برادر عنوان کرد و افزود: این نشست نقطه شروعی بر تلاش مشترک برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه غرب آسیا بود.

سلاجقه با اشاره به انتظار افکار عمومی برای عملیاتی کردن تصمیمات نشست وزیران، تصریح کرد: آمادگی داریم با استفاده از تجارب کشورهای عضو، اولین گام‌های میدانی و عملیاتی را برداریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران خاطرنشان کرد: در بحث تثبیت محیط‌های منشا گرد و غبار، روش‌های مختلف و نظرات کارشناسی گوناگونی وجود دارد. بنابراین باید با تبادل نظر هیات‌های کارشناسی، بهترین روش‌ها انتخاب و اجرایی شوند.

وی گفت: ما در سالهای گذشته برای تثبیت خاک در محیط‌های منشا گرد و غبار از مالچ‌های نفتی استفاده می‌کردیم که البته خسارات زیست محیطی هم به دنبال داشت، اما در سال‌های اخیر با کمک دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، چندین مالچ دوستدار محیط زیست آماده شده است.

سلاجقه افزود: خوشبختانه این مالچ‌ها هم در شرایط آزمایشگاهی، هم در شرایط میدانی و هم در درجه حرارت‌های مختلف نتایج خوبی داشته است. ضمن اینکه از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی نیز نسبت به مالچ‌های نفتی مزیت بیشتری دارند.

معاون رییس جمهور  ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط حسنه دو کشور ایران و عراق، بر لزوم تبادل تجربیات زیست محیطی دو کشور تاکید کرد و گفت: موضوع توفان‌های گرد و غبار، کشورهای ما را تحت الشعاع قرار داده و برای شهروندان ما مشکلات جدی به وجود آورده است که باید با مشارکت یکدیگر بر این معضل غلبه کنیم.

سلاجقه با اشاره به طرح ایجاد پارک صلح و دوستی بین دو کشور که اجرای آن با ظهور گروه داعش متوقف ماند، از تمایل ایران برای ایجاد و توسعه این پارک خبر داد.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم روابط خود را با شما در همه زمینه‌ها از جمله موضوعات زیست محیطی ارتقا دهیم.

در ادامه این دیدار، جاسم الفلاحی وزیر محیط زیست عراق با تشکر از میزبانی خوب ایران برای نشست منطقه ای وزرای محیط زیست، گفت: پس از سفر سلاجقه به بغداد، باب جدید همکاری‌های محیط زیستی بین دو کشور ایران و عراق گشوده شد.

وی با بیان اینکه حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست منطقه ای وزرای محیط زیست نشان از اهمیت بالای موضوعات محیط زیستی برای مسوولان ارشد ایرانی دارد، تاکید کرد: ما از همه نتایج و تصمیماتی که در این نشست حاصل شد، حمایت می کنیم چون بستر مناسبی برای همکاری بین کشورها به وجود می آورد.

وزیر محیط زیست عراق، بحث انتقال تجربیات و تبادل کارشناسان را دارای اهمیت بسیار زیاد توصیف کرد و افزود: مباحث مربوط به تفسیر اطلاعات آب و خاک و مدیریت پدیده گرد و غبار از مهم ترین محورهای این همکاری است.

الفلاحی خاطرنشان کرد: توفان‌های گرد و غبار و پدیده بیابان‌زایی، اثرات زیانباری بر سلامتی مردم منطقه دارد، اما می‌توان در سایه تعامل و همکاری متقابل، این مشکلات را کنترل کرد.

وی خواستار همکاری با ایران در بحث تربیت کارشناسان و کادرسازی برای مدیریت چالش‌های زیست محیطی شد.

در پایان این دیدار، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مقابله با توفان‌های گرد و غبار به امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و وزیر محیط زیست جمهوری عراق رسید.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا