اجتماعی

وعده ترکیه به افزایش جریان آب در دجله و فرات

عراق اعلام کرد که ترکیه وعده داده که آب بیشتری را در رودخانه های دجله و فرات به جریان درآورد.

میدل ایست نیوز: عراق اعلام کرد که ترکیه وعده داده است که آب بیشتری را در رودخانه های دجله و فرات به جریان درآورد.

به گزارش «العربی الجدید»، «علی راضی»، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، روز شنبه از برگزاری جلسه‌ای به صورت ویدئوکنفرانس با حضور «مهدی الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق و فرستاده ویژه نخست‌وزیر عراق در پرونده آب و نیز «فیصل اوراوغلو»، فرستاده ویژه رئیس جمهوری ترکیه در پرونده آب خبر داد.

او گفت که در این دیدار وضعیت آبی رودخانه‌های دجله و فرات بررسی شد و طرف عراقی بر پایبندی خود به سیاست گفت‌وگو و مذاکره و تفاهم با کشورهای مصب تأکید کرد.

راضی افزود که طرف ترکیه‌ای متعهد شده که آب‌های بیشتری را در رودخانه‌های دجله و فرات جریان دهد تا وضعیت کم‌آبی در عراق بهبود پیدا کند.

از سوی دیگر، مرکز احیای تالاب‌های عراق در استان میسان نیز از افزایش حجم آب ورودی به تالاب‌های استان به میزان 18 متر مکعب در ثانیه خبر داد.

در پی کاهش شدید آب ورودی دجله و فرات از جانب ترکیه و نیز کاهش آب ورودی به عراق از ایران، عراق با کم‌آبی بی سابقه مواجه شده که موجب خشکی بسیاری زمین‌های کشاورزی شده است.

عراق تفاهم‌نامه‌ای با ترکیه درباره تأمین «عادلانه و منصفانه» حق‌آبه‌اش در دجله و فرات با ترکیه امضا کرده اما هنوز دو کشور نتوانسته‌اند درباره حجم دقیق حق‌آبه عراق به توافقی برسند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا