خبر اولسیاسی

کمال خرازی: ایران توانایی فنی تولید بمب اتم را دارد/با پیشنهادهای مهم قطر موافقیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفت‌وگو با الجزیره گفت که این کشور توانایی فنی تولید بمب اتم را دارد ولی تصمیمی برای این منظور وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم ولی تصمیمی برای این منظور وجود ندارد.

خرازی افزود که ایران تنها در عرض چند روز می تواند غنی سازی را از 20 درصد به 60 درصد برساند و به آسانی می توان این میزان را به 90 درصد رساند.

وی از سخنان وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر تمایل ریاض برای ارتباط با ایران و آمادگی سعودی‌ها برای بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال کرد و ایران و عربستان را دو کشور مهم منطقه توصیف کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران افزود که حل اختلافات بین ایران و عربستان به تحول منطقه‌ منجر خواهد شد.

خرازی همچنین خاطرنشان کرد که صحبت از ناتوی خاورمیانه، فکری سطحی است و عربستان هم تاکید کرده که این مساله مطرح نیست.

خرازی در ادامه با بیان اینکه اسرائیل در مرحله ضعف قرار داد و حمایت بایدن از آن، اسرائیل را بار دیگر به صدر نمی‌آورد، گفت که هدف قرار دادن امنیت ما از مبدا کشورهای همسایه با پاسخ به این کشورها و پاسخ مستقیم به اسرائیل مواجه خواهد شد.

وی افزود که ایران با هدف ضربه زدن به عمق اسرائیل در صورت هدف قرار گرفتن تاسیسات حساس خود، رزمایش های گسترده‌ای را انجام داده است.

وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت که هیچ تضمینی از سوی آمریکا در خصوص حفظ توافق هسته ای وجود ندارد و این موضوع هرگونه توافق احتمالی را با مشکل مواجه می کند.

خرازی افزود که چنانچه آژانس بین المللی انرژی اتمی منصف و مستقل بود، حل اختلافات آسان می‌شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تنها راه بحران های منطقه را تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای دانست و گفت که قطر پیشنهادهای مهمی را در زمینه گفت‌وگوی منطقه‌ای مطرح کرده است و ما هم آمادگی کامل خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

کمال خرازی همچنین خواستار برگزاری گفت و گوی منطقه‌ای با حضور کشورهای مهم همچون عربستان، ترکیه، مصر و قطر شد.

خرازی تاکید کرد که ایران با هیچ کسی در مورد برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای خود مذاکره نمی کند زیرا این کار به معنای تسلیم شدن است.

وزیر امور خارجه اسبق ایران همچنین گفت‌وگوی مستقیم با امریکا را با توجه به دیوار بلند بی اعتمادی میان دو طرف و سیاست های امریکا، سخت دانست.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا