سیاسی

آغاز عملیات مشترک نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه در رشته کوه قره جوخ

نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و پیشمرگه با پشتیبانی ارتش عراق صبح امروز عملیاتی را در رشته کوه قره جوخ آغاز کردند.

میدل ایست نیوز: واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق امروز سه شنبه از آغاز مرحله چهارم عملیات اراده پولادین برای تعقیب عناصر گروه تروریستی داعش در کوهستان قره جوخ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بنابر داده های اطلاعاتی دقیق و با همکاری امنیتی مشترک، مرحله چهارم عملیات اراده پولادین برای تعقیب عناصر گروه تروریستی داعش در رشته کوه قره جوخ از صبح امروز آغاز شد.

این عملیات با مشارکت نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق و نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق انجام می شود.

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که این عملیات مهم در چارچوب همکاری مشترک بین نیروهای فدرال عراق و نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان برای از بین بردن داعش آغاز شده است.

نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق و نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان در ماه گذشته نیز عملیات مشابهی را در رشته کوه قره جوخ انجام داده بودند.

قره جوخ رشته کوه گسترده ای در شهر مخمور در جنوب شرق نینوا و به فاصله 65 کیلومتری است و طول آن به نزدیک 40 کیلومتر می رسد و یکی از طولانی ترین رشته کوه ها در عراق پس از قندیل و حمرین، حصاروست و زاگرس محسوب می شود.

ارتفاع بلندترین قله این رشته کوه به 2 هزار و 100 متر می رسد و روستاهای مختلفی را در خود جای داده و با توجه به صعب العبور بودن، زیادی غارها، پناهگاه ها و گذرگاه های کوهستانی امکان دسترسی به آن با استفاده از خودرو و ماشین آلات نظامی سخت است.

مسئولان نظامی در بغداد تاکید می کنند رشته کوه قره جوخ در مناطق مرزی بین اقلیم کردستان و نینوا واقع شده و جزء مناطق مورد مناقشه است از این رو به پناهگاه امنی برای گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل، از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003، تحت کنترل احزاب و نیروهای کرد بود اما ارتش عراق در سال 2017 و درپی اقدام اقلیم کردستان برای برگزاری همه پرسی جدایی از عراق، نیروهای پیشمرگه را به عقب راند و وارد این مناطق شد.

برخی از شهرها و روستاهای مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل به خصوص مخمور، خانقین و کفری، همواره هدف حملات مکرر عناصر داعش قرار می گیرد و شماری نظامی و غیرنظامی در این حملات کشته و زخمی می شوند.

همچنین بخوانید

رشته کوه «قره جوخ»، سنگر جدید داعش در عراق

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا