اقتصادیخبر اولسیاسی

بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران با مشارکت روسیه

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت گازپروم روسیه خبر داد و آن را بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دانست.

میدل ایست نیوز: محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضای تفاهمنامه میان این کشور با شرکت گازپروم روسیه را بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دانست و گفت: روس‌ها چند ده‌ میلیارد دلار در توسعه میادین نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: توسعه میدان گازی کیش و توسعه میدان گازی پارس شمالی با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری شرکت گازپروم به امضای طرفین رسیده که با انجام این سرمایه‌گذاری و توسعه این دو میدان گازی بیش از یکصد میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز ایران افزوده می‌شود.

خجسته‌مهر ادامه داد: همچنین توسعه 6 میدان نفتی توسط شرکت گازپروم در تفاهمنامه به امضای طرفین رسیده و پروژه بزرگ دیگری که با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری شرکت گازپروم روسیه انجام خواهد شد، بحث فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی است که برای نگه‌داشت تولید و افزایش تولید این میدان مهم گازی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا نگرانی بابت تحریم‌ها در تحقق این همکاری مشترک وجود دارد، تصریح کرد: ما پیش از این امضای دو قرارداد نفتی با دو شرکت روسی و تفاهمنامه با شرکت‌های روسی را در زمانی که تحریم‌ها وجود داشت، انجام دادیم و مذاکرات فعلی نیز در ادامه روند مذاکرات گذشته است و هیچ نگرانی از بابت نقش تحریم‌ها در به سرانجام نرسیدن این تفاهمات و قراردادها وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در یک برنامه 8 ساله با سرمایه‌گذاری 160 میلیارد دلاری ظرفیت تولید نفت ایران به 5.7 میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز کشور به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

روابط عمومی وزارت نفت ایران، ارزش تفاهمنامه امروز که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد را بالغ بر 40 میلیارد دلار اعلام کرد.

منبع
خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا