خبر اولسیاسی

تشدید عملیات نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از حملات انتقام جویانه داعش

مقامات عراق و کارشناسان مسائل امنیتی از احتمال عملیات انتقام جویانه داعش در برخی مناطق دوردست و حمله به عناصر الحشد الشعبی و شهروندان غیرنظامی خبر داده اند.

میدل ایست نیوز: نیروهای امنیتی عراق به عملیات نظامی خود برای پایان خطر گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف کشور ادامه می دهند.

به گزارش العربی الجدید، مقامات عراقی تاکید کردند که احتمال آغاز حملات انتقامی داعش در برخی از شهرهای آزاد شده و هدف قراردادن نیروهای امنیتی عراق علاوه بر قتل کشاورزان و سوزاندن محصولات آنها و کشتن چوپانان در روستاها و مناطق دوردست وجود دارد.

نیروهای امنیتی عراق پیشرفت قابل توجهی در به هلاکت رساندن و دستگیری رهبران گروه تروریستی داعش داشتند که آخرین آن دستگیری 4 تروریست تحت تعقیب در عملیات ویژه دستگاه مبارزه با تروریسم بود که به دستگیری یکی از رهبران داعش منجر شد.

نیروهای امنیت داخلی در سلیمانیه اواخر ماه گذشته اعلام کردند که یک عضو گروه تروریستی داعش بازداشت شده است و در عملیات دیگری نیز 5 تروریست در استان های الانبار، کرکوک و صلاح الدین دستگیر شدند.

سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق نیز اخیرا از هلاکت والی الانبار و سه همراه او در صحرای الانبار خبر داد.

در همین راستا، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات عراق گفت که نیروهای عراقی در هدف قراردادن مخفیگاه های داعش پیشرفت داشته اند و به تلاش های خود ادامه می دهند.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید بیان کرد که عملیات امریکا و حمله هوایی به سران و رهبران داعش به طور مشخص حمله اخیر به یکی از سران داعش در سوریه، تا حد زیادی مانع از تحرکات داعش شده و ارتباط بین عناصر تروریستی در سوریه و برخی عناصر باقیمانده در عراق را قطع کرده است.

الخفاجی در ادامه گفت که داعش همچنان سلاح سبک دارد اما نمی تواند در مناطقی که حضور دارد فعالیت کند چرا که تحت نظارت نیروهای امنیتی عراق است.

وی اشاره کرد که حجم هماهنگی و همکاری گسترده بین نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه موفقیت های بسیاری را در زمینه دستگیری و هلاکت ده ها نفر از عناصر داعش محقق کرده است.

مهدی تقی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز گفت که صدها تن از عناصر داعش در بیش از یک منطقه در مناطق صعب العبور در مرزهای بین اقلیم کردستان و عراق علاوه بر صحرا مخفی هستند و هیچ خطر امنیتی ایجاد نمی کنند.

وی درباره احتمال حملات انتقام جویانه داعش گفت که احتمال آن وجود دارد چرا که داعش دچار فروپاشی بزرگی در سطح عناصر و رهبران شده و از همین رو به دنبال جبران خسارت با حمله به بی گناهان است.

تقی در ادامه بیان کرد که دولت عراق باید امنیت مرزهای عراق با سوریه را تامین کند به خصوص با توجه به اطلاعاتی که درباره تحرکات عناصر داعش در سوریه و تلاش آنها برای ورود به عراق وجود دارد.

عماد علو، کارشناس مسائل امنیتی نیز اشاره کرد که حملات سختی که داعش در سوریه دریافت کرد و کشته شدن رهبران مهمش، موجب آشفتگی در میان عناصر این گروه در عراق شده و کشته شدن شمار زیادی از رهبران این گروه تاثیر منفی گذاشته و نگرانی هایی در میان عناصر باقیمانده این گروه به وجود آورده است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید توضیح داد که احتمال عملیات انتقام جویانه داعش در برخی مناطق دوردست و حمله به عناصر الحشد الشعبی و شهروندان غیرنظامی وجود دارد.

نیروهای امنیتی عراق اخیرا عملیات نظامی خود برای جلوگیری از حملات داعش را گسترش داده و به تعقیب عناصر داعش در صحرای الانبار، کوهستان حمرین و مخمور پرداختند.

عناصر باقیمانده داعش همچنان تهدیدی امنیتی در عراق به ویژه در استان های آزاده شده از جمله دیالی، کرکوک، الانبار، صلاح الدین و نینوا محسوب می شوند.

این عناصر گاهی اوقات حملاتی را انجام می دهند که به شهید و زخمی شدن برخی نیروهای امنیتی و شهروندان غیرنظامی منجر می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا