اجتماعی

دمای 73 درجه در بیابان لوت در ایران ثبت شد

برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت حاکی از آن است که در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای 73 درجه به دست آمده است.

میدل ایست نیوز: هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در ایران گفت: براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای 73 درجه به دست آمده است.

به گزارش سایت خبری انتخاب، وی امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست بررسی نتایح رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در جمع خبرنگاران افزود: رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب 26 تیر (17 ژوئیه) آغاز شد و به مدت 24 ساعت ادامه داشت.

وی بیان کرد: این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی 10 نفره به‌صورت 24 ساعت اندازه‌گیری شد.

وی تصریح کرد: نتایج خوبی در برداشت‌های اولیه به دست آمده است و تلاش می‌شود گزارش اولیه را در اسرع وقت به استان ارائه دهند تا به‌صورت رسمی داده‌ها را اعلام کنیم.

شاهوردی گفت: تاکنون در کشور تمامی ادعاهایی که درخصوص گرم‌ترین نقطه زمین داشتیم منوط به داده‌های ماهواره‌ای بوده است و امروز می‌توان ادعا کرد که پس از رویداد ثبت زمینی دمای هوا، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با 73 درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است.

وی گفت: امیدواریم پس از خروج داده‌ها و گزارش نهایی این رویداد، اتفاقات خوبی رقم بخورد و از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.

منبع
انتخاب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا