خبر اولسیاسی

موضع محتاطانه ایران نسبت به حمله ترکیه به شمال عراق

عدم اشاره به نام ترکیه و صرفا محکوم کردن نفس حمله از احتیاط ایران نسبت به همسایه شمال غربی اش حکایت دارد.

میدل ایست نیوز: ایران بدون اشاره به ترکیه به عنوان عامل اصلی حمله رستورانی به شهر زاخو در شمال عراق که باعث شهید شدن دست کم 9 نفر و زخمی شدن 31 نفر دیگر شد، با احتیاط این حمله را محکوم کرد. عدم اشاره به نام ترکیه و صرفا محکوم کردن نفس حمله از احتیاط ایران نسبت به همسایه شمال غربی اش حکایت دارد.

این حمله کمتر از 24 ساعت بعد از آن انجام شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای شرکت در نشست “ضامن روند آستانه” در راس هیئتی عالی رتبه راهی تهران شده بود. در این سفر رئیس جمهوری ترکیه را چندین وزیر و رئیس سازمان همراهی می کردند که از بزرگی هیئت عازمی به تهران حکایت دارد. در سفر اردوغان به تهران 8 توافقنامه و تفاهمنامه و همچنین سند همکاری طولانی مدت میان ایران و ترکیه به امضا رسید که از اهمیت این سفر برای تهران نشان دارد.

احتیاط تهران در محکومیت حمله ترکیه به شمال عراق نشان می دهد که ایران تمایل ندارد طعم شیرین سفر رئیس جمهوری ترکیه را به کام خود تلخ کند، به ویژه که در وضعیت کنونی فشارهای ایالات متحده و جامعه غربی بر سر پرونده هسته ای اش، به گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و جهان شرق اهتمام ویژه دارد. توئیت محمد صادق فضلی، دستیار وزیر امور خارجه که بر لزوم تداوم گفت وگو میان ایران، ترکیه و سوریه تاکید کرده و امنیت این سه کشور را به هم مربوط دانسته، در حالی که هیچ اشاره ای به عراق، که هم با ایران و هم با ترکیه و سوریه هم مرز است، نکرده؛ آن هم دقیقا در روزی که ترکیه به شمال عراق حمله نظامی کرده، این احتیاط را بیش از پیش نشان می دهد.

از موضع ایران می توان این گونه برداشت کرد که با توجه به میزبانی اش از رئیس جمهوری ترکیه و هیئت همراه او، نمی خواهد حلاوت این سفر را بر خود حرام کند و برای همین با احتیاط حمله به شمال عراق را محکوم می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا