سیاسی

29 هزار عراقی در اردوگاه الهول به سر می‌برند

وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق اعلام کرد که 29 هزار شهروند عراقی در اردوگاه الهول تحت کنترل نیروهای قسد در سوریه به سر می‌برند.

میدل ایست نیوز: وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق اعلام کرد که 29 هزار شهروند عراقی در اردوگاه الهول تحت کنترل نیروهای قسد در سوریه به سر می‌برند.

«کریم النوری»، قائم‌مقام وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق، طی اظهاراتی اعلام کرد که بیش از 70 هزار آواره از همه نقاط جهان در این اردوگاه به سر می‌برند که 29 هزار نفر از آنها عراقی هستند.

وی افزود که تاکنون 600 خانوار از این اردوگاه به عراق بازگشته‌اند که از میان آنها 300 خانوار به خانه‌های خود رفته‌اند.

النوری تأکید کرد که وزارت امور مهاجران و آوارگان مسئول امدادرسانی به آوارگان را بر عهده دارد و اقدامات امنیتی به این وزارتخانه مربوط می‌شود.

وی گفت که این وزارتخانه در نظر دارد که پرونده آوارگان در عراق را ببندد و افزود که در دوره دولت «مصطفی الکاظمی» 50 اردوگاه در عراق برچیده شده و فقط 26 اردوگاه در اقلیم کردستان است که همچنان باقی است و برچیدن آنها نیاز به همکاری اقلیم کردستان دارد.

در این راستا، یک مقام در این وزارتخانه تأکید کرد که عملا مسئولیت اداره پرونده آوارگان بر عهده دستگاه امنیت ملی عراق است اما روند بازگشت آنها در موارد طولانی می‌شود چون برخی گروه‌های مسلح مستقر در شهرهای آزادشده از چنگ داعش اجازه بازگشت آوارگان را نمی‌دهند.

وی گفت که خانوارهایی که از اردوگاه الهول به عراق برمی‌گردند و اکثراً خانواده‌های تروریست‌های داعش هستند به دقت و سختگیری ارزیابی امنیتی می‌شوند و در اردوگاه جدعه در غرب موصل مورد بازپروری و آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.

همزمان محمد عباس الحدیدی، عضو سازمان دجله، یک سازمان مردم‌نهاد فعال در بخش امدادرسانی به آوارگان، تأکید کرد که تجربه بازگرداندن 600 خانوار از اردوگاه الهول بسیار موفق بود و بدون هیچ ملاحظاتی انجام شد.

وی افزود که بیش از 200 کودک بعد از بازگشت و بازپروری به مدارس رفته‌اند.

الحدیدی تأکید کرد که این روند زیر نظر دستگاه‌های امنیتی عراق و با حمایت ائتلاف بین‌المللی انجام می‌شود اما همچنان تعداد افرادی که به کشور بازمی‌گردند محدود است.

وی افزود که ایده وجود اردوگاه واسطه برای بازپروری آوارگان پیش از انتقالشان به شهرها و سکونتگاه‌هایشان ایده موفق و ضروری بوده اما لازم است که اردگاه جدعه که مرکز این بازپروری است توسعه پیدا کند تا روند بازگشت آورگان سرعت پیدا کند.

تاکنون دولت عراق بارها خواستار آن شده که جامعه جهانی به مسئولیت خود در برچیدن اردوگاه الهول و انتقال ساکنان آن به کشورهایشان عمل کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا