اجتماعی

عراق و لبنان در صدر خشمگین‌ترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان

مردم عراق در میان ملت هایی که از بیشترین عواطف منفی رنج می برند در رتبه اول جهان قرار گرفته اند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، کشورهای لبنان و عراق در صدر فهرست مردم خشمگین جهان در سال 2022 قرار گرفتند که توسط موسسه تحقیقاتی بین المللی گالوپ اعلام شده است که متخصص در سنجش احساسات است.

این در حالی است که کشور اردن در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته است.

بر اساس گزارش موسسه گالوپ گلوبال ایموشن برای سال های 2021-2022، کشورهای عربی جزء خشمگین ترین کشورهای جهان طبقه بندی شده اند؛ چنان که چهار کشور از میان آنها یعنی کشورهای عراق و لبنان و اردن و تونس در این فهرست قرار دارند.

معیارهای این گزارش جهانی به عوامل متعددی برای سنجش میزان خشم، از جمله شرایط اقتصادی و وضعیت حمل و نقل عمومی و شرایط اشتغال و غیره بستگی دارد.

این نظرسنجی که 145 کشور جهان را شامل می شود و بیش از 175 هزار نفر در آن شرکت کرده اند در تلاش است که ده ملتی را که بیشترین میزان اضطراب و اندوه و خشم را دارند شناسایی کند.

این گزارش جهانی که یکی از مهم ترین نظرسنجی هایی است که عواطف منفی ملت ها را می سنجد نشان می دهد که حدود نیمی از مردم عراق احساس خشم و غم و اضطراب و نگرانی و ناراحتی روحی دارند؛ چنان که مردم عراق در میان ملت هایی که  از بیشترین عواطف منفی رنج می برند در رتبه اول جهان قرار گرفته اند، ولی نکته قابل توجه این است که عراق خشمگین ترین کشور جهان است و پس از آن رواندا و افغانستان قرار دارند.

این گزارش دلیل اول بودن عراق در این فهرست را تنش هایی می داند که سال های طولانی است که عراق شاهد آن بوده است و همچنین حوادث خونینی که عراق از آنها رنج برده است، مانند جنگ های فرقه ای و ترور تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات اخیر.

در پایان سال 2019، میزان تایید مردم عراق از حاکمان سیاسی خود از 22 درصد به 13 درصد کاهش پیدا کرده است و از هر ده عراقی نه نفر گفته اند که فساد در سازمان های دولتی بسیار گسترده است.

در همین راستا، 48 درصد از مردم لبنان گفته اند که تمام عواطف منفی را تجربه کرده اند که مردم عراق از آن رنج می برند.

در این گزارش آمده که احساس اضطراب، خشم، غم و اندوه و ناراحتی روحی آن‌ها بین سال ‌های 2018 تا 2019 به میزان بیشتری در مقایسه با دیگر ملت هایی که در نظرسنجی شرکت کرده اند افزایش یافته و به میزان 18 امتیاز از 100 امتیاز افزایش یافته است.

این در حالی است که درصد افرادی که گفته اند احساسات مثبتی مانند راحتی، لذت بردن از زندگی، خندیدن یا لبخند زدن، رفتار همراه با احترام و یادگیری امور مهم را تجربه کرده اند، کاهش یافته است.

احساس خشم مردم لبنان به دلیل شرایط بد زندگی آنها بوده، اما پس از انفجار بیروت در ماه آگوست 2020 این احساسات افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی، درصد لبنانی هایی که گفته اند احساس اندوه و نگرانی و خشم کرده اند دو برابر شده است.

یکی از نتایج قابل توجهی که دیدگاه مردم لبنان را نسبت به کیفیت زندگی آنها منعکس می کند این است که تنها چهار درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که زندگی آنها در حال بهبود است که یکی از پایین ترین درصد های ثبت شده در جهان است.

تحت عنوان جهان، غمگین تر و مضطرب تر از هر زمان دیگر، مجله گالوپ می گوید که احساس نگرانی و اندوه و اضطراب در همه نقاط جهان افزایش یافته است.

سال دوم همه‌ گیری کرونا از نظر عاطفی برای جهان سخت‌ تر از سال اول بود و با توجه به عدم اطمینان غذایی در سال 2021، جهان به مکانی غمگین تر، مضطرب ‌تر و پرتنش ‌تر از سال قبل تبدیل شده است.

در سال 2021، چهار نفر از هر ده بزرگسال در سراسر جهان گفتند که اضطراب یا استرس زیادی را تجربه کرده ‌اند، در حالی که از هر 10 نفر سه نفر درد جسمی شدید و از هر چهار نفر یک نفر غم و عصبانیت را تجربه کرده ‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا