اقتصادیخبر اولسیاسی

تکمیل طراحی سد بزرگ عراق بر شط العرب به هزینه یک میلیارد دلار

دبیرخانه هیئت دولت عراق از تکمیل طراحی‌های مربوط به ساخت سد آبی بزرگ این کشور بر شط العرب خبر داد و تأکید کرد که ساخت این سد به کم‌آبی در مناطق جنوبی عراق پایان می‌دهد.

میدل ایست نیوز: دبیرخانه هیئت دولت عراق از تکمیل طراحی‌های مربوط به ساخت سد آبی بزرگ این کشور بر شط العرب خبر داد و تأکید کرد که ساخت این سد به کم‌آبی در مناطق جنوبی عراق پایان می‌دهد.

به گزارش «الفرات نیوز»، «نجم عبد طارش»، مشاور کمیسیون بهبود کیفیت آب در دبیرخانه هیئت دولت عراق، تأکید کرد که طراحی این سد را شرکت «تکنکل» ایتالیا انجام داده و افزود که این سد مانع از هدر رفتن آب و ریخته شدن کامل آن به دریا می‌شود و به پدیده شوری آب شط العرب نیز که ناشی از ریخته شدن آب دریا به آن است پایان می‌دهد.

وی افزود که با ساخت این سد حجم آب استان‌های جنوبی به خصوص بصره و ذی قار افزایش پیدا می‌کند و به کم‌آبی در این استان‌ها پایان داده می‌شود.

این مقام عراقی تأکید کرد که بر اساس طراحی انجام شده آبی که با این سد به دست می‌آید می‌تواند برای آبیاری 137 هزار هکتار زمین کشاورزی به کار رود و هزاران هکتار زمین کشاورزی را که بر اثر خشکسالی و شوری خاک غیر قابل مصرف شده‌اند دوباره زنده کند.

وی گفت که هیئت دولت عراق به شدت از این پروژه حمایت می‌کند و برای اجرای آن تلاش می‌کند و افزود که هزینه اجرای این پروژه حدود یک میلیارد دلار برآورد شده که با توجه به درآمدهای نفتی کشور آغاز اجرای آن با مشکل مالی مواجه نخواهد شد.

طارش افزود که ممکن است که این سد با اعتراض ایران مواجه شود اما این مسئله را می‌توان با ساختن این سد در 20 کیلومتری جنوب بصره انجام داد تا ایرانی‌ها مطمئن شوند که بنادرشان تحت تأثیر ساخت این سد قرار نمی‌گیرد.

وی از نمایندگان استان‌های جنوبی عراق خواست که از این پروژه حمایت و برای تسریع در اجرای آن تلاش کنند.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا