خبر اولسیاسی

ماهواره ایرانی خیام به فضا پرتاب شد

ماهواره ایرانی خیام صبح امروز از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

میدل ایست نیوز: ماهواره ایرانی خیام صبح امروز و در ساعت 10:30 دقیقه از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزن 600 کیلوگرم ماهواره‌بر سایوز به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره 5 سال اعلام شده است.

براساس اعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شد و خیام هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار 500 کیلومتر است.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی این کشور است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند.

با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفاً صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و … استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی قسمت اول موشک سایوز ۲.۱b حامل ماهواره ایرانی خیام وارد مدار زمین شده است. این موشک ماهواره را تا مقصد تعیین شده در مدار زمین می برد.

منبع
خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا