اقتصادیخبر اولسیاسی

متن استعفای وزیر دارایی عراق: فساد به اژدهای چندسر تبدیل شده که کشور را نابود می‌کند

وزیر دارایی مستعفی عراق با انتشار متن استعفانامه خود نسبت به حجم گسترده فساد در کشور هشدار داد و تأکید کرد که ادامه این وضعیت به نابودی کامل عراق خواهد انجامید.

میدل ایست نیوز: وزیر دارایی مستعفی عراق با انتشار متن استعفانامه خود نسبت به حجم گسترده فساد در کشور هشدار داد و تأکید کرد که ادامه این وضعیت به نابودی کامل عراق خواهد انجامید.

به گزارش «الفرات نیوز»، علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی عراق، در متن استعفانامه 10 صفحه‌ای خود تأکید کرد که شرایط کنونی را که در آن شرایط اقتصادی کشور کاملا باثبات است و ذخایر ارزی کشور بالا رفته و صندوق بین‌المللی پول رشد 11 درصدی را برای عراق پیش‌بینی کرده است زمان مناسبی برای استعفا می دانم.

او با اشاره به دوره سابق وزارت خود در سال 2006، تأکید کرد که در بازگشت خود به این وزارتخانه پس از 15 سال شاهد واقعیت وحشتناک سلطه کامل احزاب سیاسی بر بخش‌های بزرگی از شبکه مالی کشور است.

علاوی تأکید کرد که فساد به «یک اژدهای چندسر» تبدیل شده و «شبکه‌های گسترده‌ای از مفسدان و سیاستمداران و بازرگانان و کارکنان دولتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را به دست دارند و میلیاردها دلار از خزانه کشور برداشت می‌کنند» و افزود که این شبکه‌ها مورد حمایت احزاب بزرگ سیاسی و از مصونیت پارلمانی و حتی خارجی برخوردارند.

وی افزود که این شبکه به همه بخش‌های اقتصادی کشور کشیده شده و اگر قرار است عراق برپا باشد باید با هر هزینه‌ای آن را از میان ببرد.

علاوی تأکید کرد که به مدت بیش از 10 سال از زمان برکناری وزیر دارایی عراق به اتهام همکاری با تروریست‌ها تا زمان دولت عادل عبدالمهدی، وزارت دارایی عملا فاقد وزیر و مدیران مالی مناسب بوده است.

وی تأکید کرد که اصلاح این وضعیت باید با تغییر قانون اساسی انجام شود و گفت که «کشورها برخلاف انسان‌ها یک‌شبه نمی‌میرند بلکه سال‌ها مثل زامبی زندگی می‌کنند هرچند در نهایت کارشان تمام می‌شود».

وزیر دارایی مستعفی عراق تأکید کرد که دولتی که بعد از سال 2003 در عراق پدید آمد گرفتار بیماری سخت شده و قانون اساسی آن عملا ناکارآمد است.

وی افزوده که شخصا با این تصور که در دولتی یک ساله خدمت خواهد کرد وارد دولت شده اما بحران سیاسی کشور به مراحل سختی رسیده و چارچوب سیاسی کشور اجازه اصلاحات را نمی‌دهد و در شرایط دولت فاقد اختیارات، هیچ کار مهمی برای بهبود شرایط کشور به خصوص در عرصه اقتصادی نمی‌توان انجام داد.

علاوی تأکید کرده که هیچ تمایلی به بر عهده گرفتن هیچ منصبی در دولت عراق ندارد و افزوده که عراق نیازمند انتخابات جدید و تعدیل یا تغییر قانون اساسی و کاهش فاصله میان ملت و طبقه سیاسی حاکم است.

علی عبدالامیر علاوی از نسل آریستوکرات‌های عراق است و پدربزرگش رئیس مجلس سنای عراق و پدرش نیز وزیر بهداشت عراق در دوره سلطنتی بود.

او تحصیل‌کرده دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد در امریکا و استاد دانشگاه آکسفورد و سال‌ها از مدیران ارشد بانک جهانی بوده است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا