خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

پیامدهای جدی تشدید تنش بین ترکیه و شبه نظامیان کرد در شمال سوریه

تشدید تنش در شمال سوریه ممکن است به عملیات گسترده ترکیه منجر شود که این امر روابط بین ترکیه و روسیه را پیچیده خواهد کرد و چه بسا این مساله، گروه های شبه نظامی کرد را به سمت دمشق و نزدیک شدن به نظام سوریه و پایان ائتلاف خود با امریکا سوق دهد.

میدل ایست نیوز: ترکیه در حال حاضر کارزار محدودی برای حمله به گروه های شبه نظامی کرد در سوریه آغاز کرده، اما تشدید تنش در شمال سوریه ممکن است به عملیات گسترده ترکیه منجر شود که این امر روابط بین ترکیه و روسیه را پیچیده خواهد کرد و چه بسا این مساله، گروه های شبه نظامی کرد را به سمت دمشق و نزدیک شدن به نظام سوریه و پایان ائتلاف خود با امریکا سوق دهد.

در 16 اوت، درگیری شدیدی بین گروه های شبه نظامی کرد معروف به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و نیروهای ترکیه در نزدیکی شهر کوبانی که میزبان برخی نیروهای دولت سوریه نیز هست، رخ داد.

ترکیه در ماه گذشته با حملات پهپادی دست کم 3 تن از سران نیروهای دموکراتیک سوریه را به هلاکت رساند.

همزمان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) درصدد حمله به نیروهای ترکیه در هر مکانی در سوریه و حتی ترکیه آن هم برای ممانعت از عملیات بیشتر ترکیه علیه خود بوده است.

احتمال دارد درگیری در طول خط تماس بین ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه از جمله اطراف کوبانی، تل رفعت و عین عیسی محدود باشد، مگر اینکه روسیه به صورت غیر منتظره ای به ترکیه برای انجام عملیات گسترده چراغ سبز نشان دهد.

به نظر نمی آید ترکیه خطر مقابله دیپلماتیک یا نظامی با روسیه را به دلیل کسب دستاورد در سوریه در کوتاه مدت بپذیرد.

آنکارا ترجیح می دهد با مسکو برای کسب حمایت آن درخصوص عملیات در شمال سوریه مذاکره کند اما روسیه نسبت به دست کشیدن از مساحت بیشتری از خاک سوریه به نفع ترکیه مردد است، دلیل آن هم از بین رفتن شهرت روسیه به عنوان هم‌پیمان قابل اعتماد سوریه است و شاید این مساله تصویری از روسیه نشان دهد که این کشور نمی تواند از سوریه همزمان با تداوم جنگ در اوکراین حفاظت کند.

بنابراین احتمال دارد ترکیه بر ترور و حملات محدود علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در تلاش برای تضعیف آنها متمرکز شود.

در همین راستا، درباره حمایت امریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه طی مرحله کنونی ابهام وجود دارد اما انتظار می رود امریکا به مواضع نظامی ترکیه در سوریه حمله کند.

اگر حملات نیروهای دموکراتیک سوریه به ترکیه، این کشور را به آغاز عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه فراتر از خطوط تماس فعلی وادار کند، این مساله به ایجاد شکاف و اختلاف بین آنکارا و مسکو می انجامد و ممکن است روابط بین دو طرف را در میان جنگ ادامه دار روسیه در اوکراین پیچیده کند.

اگر حملات نیروهای دموکراتیک سوریه منجر به خسارت جانی گسترده در میان نیروهای ترکیه شود، خشم مردم ترکیه برانگیخته می شود و دولت ترکیه را به پاسخ قوی تر تشویق می کند، به ویژه با توجه به اینکه اردوغان و حزب حاکمش عدالت و توسعه، با فشارهایی در داخل به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی پیش از انتخابات سال آینده مواجه هستند.

در چنین سناریویی امکان دارد ترکیه گمان کند خطرات سیاسی حضور ضعیف در سوریه فراتر از خطرات عملیات نظامی گسترده در سوریه باشد از جمله آسیب به روابطش با روسیه و به وجود آمدن بحران نظامی دیگر همانند آنچه در فوریه و مارس 2020 رخ داد.

بحران نظامی گسترده تر که شامل نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای روسیه در شمال سوریه شود، ممکن است به عکس العمل داخلی ترکیه علیه روابط با روسیه منجر شود و این مساله می تواند باعث تحریم کالاهای روسیه و نمایندگان تجاری و بازرگانی روسیه در چارچوب موجی از میهن پرستی شود.

در حالی که پاسخی این چنینی، پایه های روابط روسیه و ترکیه را تهدید نمی کند، اما شاید سران دو کشور را وادار کند تا بیشتر از یکدیگر انتقاد کنند، و ممکن است روسیه را تشویق کند تا برای بی ثبات کردن مناطق دیگر که برای ترکیه مهم است، همانند قفقاز و لیبی اقدام کند.

این کارزار ترکیه، نیروهای دموکراتیک سوریه را نیز به نزدیک شدن به دولت سوریه وادار می کند، امری که به نوبه خود، روابط نیروهای قسد با امریکا را تضعیف می کند و فرصت ظهور مجدد به داعش می دهد.

با توجه به اینکه امریکا برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه در برابر همپیمان خود در ناتو مداخله نمی کند، احتمالا نیروهای دموکراتیک سوریه به دولت سوریه برای کسب حمایت روی می آورند، همان اقدامی که سابقا انجام داده اند.

اما در مقابل احتمال دارد دمشق به نیروهای دموکراتیک سوریه برای اخراج کردن نیروهای امریکایی باقیمانده در شمال شرق سوریه فشار بیاورد.

این مساله نسبت به تضعیف یا پایان همکاری بین امریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار می دهد و یا دست کم پیامدهای خطرناکی ایجاد می کند که توانایی واشنگتن را برای انجام عملیات در چارچوب مبارزه با تروریسم پیچیده می کند.

همچنین بخوانید

تشدید تنش‌ها در شمال سوریه؛ ناکامی ترکیه در متقاعد کردن ایران و روسیه

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا