خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بحران آب، عراق را به تهدید قطع تجارت با ایران و ترکیه سوق می دهد

عراق پنجمین شریک تجاری با ترکیه و اولین شریک تجاری با ایران در زمینه واردات کالا است و میزان واردات عراق از ترکیه و ایران به 18 میلیارد دلار می رسد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، پس از کاهش بسیار آب وارد شده به رودخانه های دجله و فرات، چه آنکه از کشورهای ایران و ترکیه وارد می شود و چه آب حاصل از باران و برف، به نظر می رسد که بغداد از طریق بالا گرفتن تنش های رسانه ای و سیاسی که به مرز تهدید به قطع روابط تجاری با ترکیه و ایران رسیده به دنبال برخورد جدی با پرونده آب است.

با وجود ماه ها تلاش دولت عراق برای برقراری ارتباط با ترکیه و ایران برای یافتن راه ‌حل های مورد توافق برای تضمین سهم آبی عراق که از خاک دو کشور وارد می شود، آنچه اتفاق افتاد، قطع کامل‌ آب از طرف ایران و کاهش بسیار زیاد آب توسط کشور ترکیه بوده، امری که منبع اساسی حیات را مورد تهدید قرار داده و به راستی ناقوس خطر را به صدا درآورده است.

با وجودی که عراق، یک شریک تجاری مهم برای کشورهای ترکیه و ایران است و از بزرگترین واردکنندگان محصولات این دو کشور به شمار می رود، علاوه بر عقد قرارداد با شرکت های این دو کشور برای اجرای پروژه ها در زمینه های مختلف، آنها در جهت عکس نزدیک شدن با کشور عراق حرکت کرده اند؛ چنان که تصمیم به اجرای دائم مجموعه ای از اقدامات کرده اند که باعث کاهش بسیار بیشتر آب ورودی به کشور شده است.

«عادل المختار»، کارشناس کشاورزی گفت که وضعیت آب در عراق به حد خطرناکی رسیده است و باعث کاهش بیشتر مساحت زمین های کشاورزی نسبت به فصل گذشته خواهد شد.

وی افزود: باید موضع قوی از سوی کشورهای همسایه وجود داشته باشد و همه بدانند عراق و این کشورها دشمن نیستند.

المختار در ادامه گفت که عراق نیازمند همراهی کشورهای همسایه و خواستار اطلاع از نحوه تقسیم ضرر است، به ویژه که این کشورها در مورد میزان آب های ورودی خود اطلاعاتی نمی دهند و این امر باعث می شود که نتوانیم وضعیت آب خود را تخمین بزنیم.

وی در ادامه بر لزوم همکاری میان عراق و کشورهای ترکیه و سوریه و ایران و برگزاری جلسات تاکید کرد تا شرایط پیچیده نشود.

«عون ذیاب»، مشاور وزیر منابع آب عراق، گفت: ذخیره آب موجود بسیار کمتر از سال گذشته است و به علت کمبود باران و کاهش آب ورودی از کشورهای همسایه، 50 درصد کاهش یافته است.

«منار العبیدی»، رئیس یک موسسه مطالعه و مشاوره اقتصادی نیز به نوبه خود گفت که میزان واردات عراق از ترکیه و ایران به 18 میلیارد دلار می رسد.

وی در ادامه افزود که توقف روابط تجاری با ترکیه و ایران باعث توقف ورود کالاهای ایرانی و ترکی به عراق می شود و از آنجایی که عراق پنجمین شریک تجاری با ترکیه و اولین شریک تجاری با ایران در زمینه واردات کالاست، این امر منجر به ضرر کشور ترکیه خواهد شد.

عراق علاوه بر واردات گاز از تهران که بغداد به طور کامل برای تامین نیروگاه های برق خود به آن وابسته است، بسیاری از کالاهای ایرانی و ترکی، به ویژه مواد غذایی و لوازم خانگی را وارد می کند.

العبیدی همچنین گفت که این اقدام بسیاری از معاملات تجاری را متوقف می کند و علاوه بر تأثیر آن بر موضوع ورود گردشگران به آن کشورها، دو طرف ترکی و ایرانی را برای یافتن راه حلی برای مسئله آب تحت فشار قرار می دهد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که توقف واردات از این دو کشور در شرایط کنونی بحران اوکراین-روسیه و افزایش بسیار قیمت مواد غذایی امری مشکل است.

العبیدی همچنین افزود که یافتن جایگزینی برای این دو کشور مشکل است که باعث افزایش قیمت کالاها در عراق می شود.

«غازی فیصل»، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک نیز به نوبه خود گفت که قانون منع معامله با ترکیه و ایران یک موضع گیری ملی برای دفاع از امنیت آبی عراق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا