خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

نگرانی عراق از نزاع برسر آب

ذخیره آبی عراق به علت کاهش بارندگی و کاهش آب های وارد شده از کشورهای همسایه به میزان 50 درصد کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، این بحران ها از ابتدای ماه ژوئن گذشته با خودداری استانداران یا مسئولین ادارات بخشداری ها و ناحیه های مختلف از اجرای دستورالعمل های وزارت منابع آب عراق در مورد سهمیه بندی آب آغاز شده است و همچنین ممانعت از تخلفات انجام شده در رودخانه ها و شاخه های آنها و قرار دادن پمپ ‌های مکنده و ایجاد دریاچه ‌های پرورش ماهی، بدون اخذ مجوز از ارگان‌ های دولتی مربوطه که نیاز به تامین آب زیادی دارند.

کار به جایی رسیده است که برخی مسئولین داخلی، کارمندان وزارت منابع آب را در صورت عدم اجرای دستورات برخی از استانداران به زندان تهدید می کنند، همان طور که در مورد «علی وعد علاوی»، استاندار بابل اتفاق افتاد.

وی ودیویی از خود در ناحیه ای از توابع استان منتشر کرد که در آن کارکنان بخش آبیاری را به زندان تهدید می کند.

همچنین «منیر الساعدی»، مدیر ناحیه مشرح از توابع استان میسان در ودیویی، اهالی منطقه را ضد کارکنان وزارت منابع آب تحریک می کند و از آنها می خواهد که حق آب خود را به زور دریافت کنند.

منطقه مشرح از بحران شدید آب رنج می برد که به خشک شدن حدود 20 رودخانه کوچک فرعی منجر شده است؛ چنان که برخی از ساکنان این منطقه مجبور به مهاجرت به شهرهای مجاور در این استان شده اند.

این امر باعث نگرانی از ایجاد نافرمانی از جانب اداره های محلی استان ها به علت کمبود آب شده است.

برای سومین فصل متوالی، آب های وارد شده به رودخانه های دجله و فرات کاهش می یابد، چه آب هایی که از کشور ترکیه یا ایران وارد می شود و چه آب های حاصل از باران ها و ذوب شدن برف ها در قله های کوه های عراق که به نظر می رسد کمتر از سطح مورد انتظار برای بهبود ذخایر آبی کشور در دوره پیش رو است.

کشور عراق هر ساله در تغذیه رودخانه های خود، علاوه بر آب های حاصل از باران و برف به آب های وارد شده از ترکیه و ایران، به ویژه در فصل بهار وابسته است، ولی در فصل کنونی شاهد کاهش بسیار و بی سابقه این آب ها در چند سال گذشته بوده ایم.

این امر در کاهش مساحت رودخانه های دجله و فرات در داخل خاک عراق و خشک شدن رودخانه ها و دریاچه ها در استان دیالی کاملا مشهود است.

«عون ذیاب»، مشاور وزیر منابع آبی عراق در گفته های پیشین خود تاکید کرده بود که ذخیره آبی موجود بسیار کمتر از سال گذشته است، زیرا به علت کاهش بارندگی و کاهش آب های وارد شده از کشورهای همسایه به میزان 50 درصد کاهش یافته است.

به نظر می رسد که این امر بیشترین تاثیر را در استان بصره بر جا می گذارد که مشرف به خلیج فارس است، جایی که دو رودخانه دجله و فرات به شط العرب می ریزند که 190 کیلومتر طول دارد.

این امر باعث شده است که آب آن دارای درصد بالای املاح و آلودگی باشد.

«وائل عبداللطیف»، نماینده سابق استان بصره با بیان اینکه استان وی بیشترین آسیب را از بحران آب دیده است،  اتخاذ موضعی قاطع در برابر کسانی را خواستار شد که در اعطای سهم آبی این استان تخلف می کنند.

وی در ادامه افزود که استان میسان با ایجاد مساحت های وسیعی از دریاچه های پرورش ماهی بدون دریافت مجوز، سهم کامل آب استان بصره را در اختیارش قرار نمی دهد.

عبداللطیف در ادامه ابراز نگرانی کرد که مشکلات مربوط به آب ایجاد بحران های بزرگی در کشور را باعث می شود، از جمله کاهش کشاورزی و از بین رفتن حیوانات و درختان و ماهی ها در نتیجه کمبود آب.

«عادل المختار»، کارشناس کشاورزی نسبت به ایجاد مشکلات بزرگ ناشی از تخلفات در زمینه اعطای سهم آبی هشدار داد.

المختار در ادامه افزود که تخلفات در سهمیه آبی استان ها منجر به مشکلات بزرگ، اختلافات و درگیری ها خواهد شد.

در طول سال‌ های گذشته، دولت‌ های عراق بارها از ایران و ترکیه درخواست کرده اند تا برای ایجاد راه حل در تقسیم سهم های آبی میان سه کشور مذاکره کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا