خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

«هاکان فیدان»؛ تعیین‌کننده اصلی تصمیمات سیاسی اهل سنت عراق

در حالی که دیدار رئیس سازمان امنیت ترکیه با خمیس الخنجر در بغداد، بحث هایی بسیار به پا کرده، ناظران آن را پیام صریح آنکارا درباره نفوذ ترکیه در میان اهل سنت عراق می‌دانند.

میدل ایست نیوز: در حالی که دیدار رئیس سازمان امنیت ترکیه با خمیس الخنجر در بغداد، بحث هایی بسیار به پا کرده، ناظران آن را پیام صریح آنکارا درباره نفوذ ترکیه در میان اهل سنت عراق می‌دانند.

به گزارش نشریه «العرب» (چاپ لندن) میزبانی «خمیس الخنجر»، بازرگان و سیاستمدار پرنفوذ اهل سنت عراق، از «هاکان فیدان» رئیس سازمان امنیت ترکیه (میت) در بغداد، بحث‌های بسیاری در صحنه سیاسی عراق در پی داشته است، به خصوص چون الخنجر هیچ مقام رسمی ندارد که مقامی در این سطح با وی دیدار کند.

منابع سیاسی تأکید می‌کنند که میزبانی الخنجر از فیدان در محل اقامت خود با حضور شماری از سران و نمایندگان ائتلاف السیاده (بزرگ‌ترین فراکسیون اهل سنت عراق) نشان‌دهنده افزایش نفوذ سیاسی آنکارا در عراق و تحکیم روابط ترکیه با اهل سنت در کنار حزب دموکرات کردستان عراق و جبهه ترکمانی در کرکوک و موصل است.

به گفته این منابع، علنی شدن این دیدار در واقع پیامی از جانب آنکارا به کشورهای دیگر است با این مضمون که ترکیه بیشترین نفوذ را در دوایر تصمیم‌گیری در میان اهل سنت عراق دارد و به روشنی نشان می‌دهد که ادعاها و تبلیغات ائتلاف السیاده و متحدانش به خصوص جریان صدر درباره تلاش برای «دفاع از حاکمیت ارضی عراق» تا چه حد بی پایه است.

این منابع تأکید می‌کنند که بعید نیست حضور فیدان برای متقاعد کردن اهل سنت به همراهی با طرح چارچوب هماهنگی درباره از سرگیری جلسات مجلس و تشکیل دولت جدید باشد، به خصوص که چارچوب هماهنگی نیز درباره این دیدار سکوت اختیار کرد.

رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه روز شنبه در اولین سفر یک مقام بلندپایه ترکیه‌ای به عراق پس از حمله ترکیه به شمال دهوک در ژوئیه گذشته، که موجب تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور شد، به بغداد سفر کرد.

فیدان در بغداد با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق و شماری از رهبران سیاسی عراق دیدار کرد و در نهایت به دیدار رئیس ائتلاف السیاده، خمیس الخنجر رفت. همه این دیدارها بدون صدور بیانیه رسمی انجام شد.

این در حالی است که در یک سال گذشته خمیس الخنجر و محمد الحلبوسی بارها به ترکیه سفر کرده‌اند و دست‌کم دو دیدار رسمی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، داشته‌اند.

ترکیه و شخص فیدان نقش مهمی در پایان دادن به اختلافات الحلبوسی و الخنجر و واداشتن آنها به ائتلاف در یک لیست متحد بازی کردند.

ناظران سیاسی تأکید می‌کنند که فیدان در عراق بحران سیاسی جاری در عراق و راه‌های عبور از آن را بررسی کرده است. به گفته این ناظران موضع ترکیه درباره حل این بحران تلاشی برای ایجاد راه وسطی میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه خواهد بود.

ترکیه از سال 2014 تلاش‌های گسترده‌ای را برای تحکیم نفوذ خود در عراق به خصوص در میان اهل سنت آغاز کرده و می‌کوشد که نفوذی هم‌تای نفوذ ایران در میان شیعیان عراق پیدا کند بی آنکه این رقابت به نزاعی میان ترکیه و ایران تبدیل شود.

در پی این دیدار بحث‌برانگیز، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، در سفر به اربیل با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و دیگر متحد ترکیه، دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار اوضاع سیاسی عراق و پیامدهای منفی آن بر کشور را بررسی و بر لزوم تکیه بر گفت وگوی سازنده برای عبور از اختلافات و رسیدن به راه حل هایی که به نفع ملت عراق باشد و پیروی از روش های قانونی برای پشت سر گذاشتن پیامدهای مرحله کنونی تاکید کردند.

الحلبوسی و بارزانی همچنین بر اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام پس از فراهم شدن نیازهای قانونی و الزامات آن بر اساس سازوکارهای قانون اساسی پیش از تشکیل دولتی با اختیارات کامل و معتمد همه با برنامه ای که مورد توافق همگان باشد، تاکید کردند.

در این دیدار بر لزوم تداوم فعالیت پارلمان کنونی تا زمان برگزاری انتخابات جدید تاکید شد.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق، حاضران در این دیدار آمادگی خود را برای مشارکت سازنده در نزدیکی دیدگاه ها بین همه طرف ها و اتخاذ اقداماتی در راستای خدمت به منافع ملی و کمک به آرامش جامعه و حفظ امنیت و منافع شهروندان، اعلام کردند.

ائتلاف السیاده و حزب دموکرات کردستان نیز بر تداوم ارتباط و هماهنگی مشترک و اتخاذ مواضع مشترک در راستای خدمت به منافع عالی ملی تاکید کردند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا