خبر اولسیاسی

سفر الکاظمی به امریکا و بین المللی کردن پرونده بحران سیاسی عراق

نخست وزیر عراق در این سفر، شماری از پرونده های عراق به ویژه پرونده بحران سیاسی کنونی، حضور نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در عراق و جنگ با تروریسم را بررسی خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: منابعی در دولت عراق گفتند که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق قصد دارد اواخر ماه جاری برای مشارکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا سفر کند.

به گزارش العربی الجدید، بنا به گفته این منابع، الکاظمی در این سفر، شماری از پرونده های عراق را با مقامات امریکایی به ویژه پرونده بحران سیاسی کنونی در عراق و حضور نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در عراق و جنگ با تروریسم، بررسی خواهد کرد.

منابع مذکور افزودند که پرونده های اقتصادی و میانجیگری عراق بین عربستان و ایران و تلاش الکاظمی برای میانجیگیری بین ایران و سایر کشورهای عربی در منطقه از دیگر مسائلی خواهد بود که در جریان این سفر بررسی خواهد شد.

الکاظمی پیش از این در ژوئیه 2021 به امریکا سفر و با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا دیدار و گفت وگو کرده بود. چهارمین دور از گفت وگوی استراتژیک بین دو کشور که منجر به خروج نیروهای رزمی امریکا از عراق شد نیز در جریان این سفر الکاظمی برگزار شد.

سفر الکاظمی به امریکا در حالی انجام می شود که نگرانی هایی سیاسی و مردمی نسبت به تکرار درگیری مسلحانه در عراق پس از پایان مراسم اربعین وجود دارد.

دو مسئول در هیئت دولت عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفتند که الکاظمی در راس یک هیئت بلندپایه به نیویورک خواهد رفت تا در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.

این دو مسئول افزودند که الکاظمی در این سفر دیدارهایی با شماری از رهبران جهان خواهد داشت تا بسیاری از پرونده های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند.

به گفته آنها، بحران سیاسی عراق در صدر مسائل مورد مذاکره با رهبران جهان و در راس آنها جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا خواهد بود.

الکاظمی در این دیدارها پرونده جنگ با داعش، حضور امریکا در عراق در قالب ائتلاف بین المللی و فعالیت ناتو برای توسعه توانمندی های نظامی عراق را بررسی خواهد کرد.

یکی از مسئولان تاکید کرد که الکاظمی همچنین نقش عراق در میانجیگری بین ایران و عربستان و امکان نقش آفرینی در آرامش در منطقه و همچنین تلاش عراق برای میانجیگیری بین ایران و سایر کشورهای عربی را مطرح خواهد کرد.

مسئول دیگر در دولت عراق نیز گفت که الکاظمی بحران سیاسی عراق پس از درگیری های مسلحانه در منطقه خضراء و نگرانی بین المللی از احتمال تکرار مجدد آن را بررسی خواهد کرد.

در همین راستا، فاضل موات، از سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که چارچوب هماهنگی با هرگونه دخالت خارجی از سوی واشنگتن یا غرب در امور داخلی عراق و بحران سیاسی کنونی مخالف است به خصوص که هرگونه مداخله از این نوع، اختلافات و بحران را تعمیق می بخشد.

مهدی عبدالکریم، از سران حزب دموکرات کردستان نیز در گفت وگو با العربی الجدید گفت که سفر الکاظمی به امریکا در این زمان امری بسیار مهم است.

وی افزود که عراق عنصر مهمی در ثبات خاورمیانه و به طور کل در جهان است از این رو جامعه بین الملل در این خصوص نظر خواهد داشت و شاید به صورت غیر مستقیم برای حل بحران سیاسی عراق ورود کند.

ماهر جوده، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز معتقد است که الکاظمی در این سفر اوضاع سیاسی عراق و اختلافات بین فراکسیون ها و احزاب را با جامعه بین الملل مطرح خواهد کرد و انتظار می رود پیام های هشدار شدید اللحنی درخصوص گسترش درگیری سیاسی در عراق با استفاده از خشونت و سلاح دریافت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی هشدار داد که احتمال بین المللی کردن بحران عراق در صورت تداوم اختلافات و استفاده مجدد از سلاح در عراق وجود دارد و مساله بین المللی کردن این پرونده، از بارزترین مسائلی است که سران کشورها در دیدار با الکاظمی مطرح خواهند کرد زیرا جامعه بین الملل در برابر آنچه در عراق رخ می دهد، دست بسته نخواهد ماند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا