خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ارسال سوخت رایگان به لبنان را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد موضوع ارسال سوخت رایگان به لبنان، نسبت به مذاکرات ایران و لبنان برای رفع نیازهای مردم این کشور ابراز امیدواری کرد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد موضوع ارسال سوخت رایگان به لبنان، نسبت به مذاکرات ایران و لبنان برای رفع نیازهای مردم این کشور ابراز امیدواری کرد.

ارسال سوخت به لبنان

به گزارش فارس، سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته، درباره سفر تیمی از وزارت انرژی لبنان برای انعقاد قرارداد در زمینه سوخت بیان کرد: روابط ایران و دولت و ملت لبنان دوستانه است و ایران همواره تلاش کرده است برای کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ خودش را ایفا کند. ایران در چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی با وزارت انرژی لبنان انجام داده است. حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آنها را در دستورکار داریم. ایران متناسب با ظرفیت‌های خود حتما آمادگی دارد به رفع مشکلات لبنان در چاچوب منافع و مصالح دوجانبه کمک کند و با مذاکرات دو کشور ان‌شاءالله زمینه برای کمک اقتصادی به لبنان فراهم شود.

وی گفت: بحث رایگان مطرح نیست. امیدواریم مذاکرات پیش رو بین دو کشور به رفع نیازهای ملت لبنان کمک کند.

کنعانی پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی 1 اوت درباره ارسال محموله رایگان سوخت به لبنان گفته بود: این موضوع بین دولتی است و ایران مشروط به دریافت درخواست رسمی از سوی دولت لبنان در چارچوب گفت‌وگوهای رسمی بین مقامات دو کشور آن را بررسی خواهد کرد. سید حسن نصرالله نیز گفته بود اگر دولت لبنان انگیزه داشت باشد می‌توان این کار را انجام داد. ایران برای همکاری در حوزه انرژی با کشورهای منطقه و دوردست مشکلی ندارد و در چارچوب‌های فنی خود این موضوع را دنبال می‌کند ولی هنوز درخواستی از سوی لبنان مطرح نشده است.

کنفرانس خاورمیانه با حضور ایران و عربستان

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد فرانسه و اردن برای برگزاری نشست فوری منطقه‌ای مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان گفت:‌ ایران معتقد است آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات و کمک به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای کمک کند استفاده از چارچوب‌های منطقه محور است. فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه اندازی ابتکارهای دوستانه منطقه‌ای است برای این‌که کشورهای منطقه بنشینند و تبادل نظر کنند و از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات استفاده کنند.

ازسرگیری روابط حماس و سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره از سرگیری روابط بین حماس و سوریه و نقش ایران و حزب الله در این زمینه اظهار داشت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن سوریه در یک بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط دیرینه حماس و دولت سوریه نیز دچار خلل و نقصان شده بود.

وی ادامه داد: تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای صلح، ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند، رژیم صهیونیستی است.

کنعانی با بیان این‌که شاهد تغییر رویکرد کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابطشان با سوریه بودیم، خاطرنشان کرد: در نتیجه تلاش‌‌های به عمل آمده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین شکل گرفت و هم در نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع و صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه، شاهد گرم شدن مناسبات سوریه با حماس هستیم.

وی افزود: معتقدیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی کمک می‌کند. ایران هم این روند را تشویق کرده و هم از این روند حمایت می‌کند و معتقد است همگرایی بین جریان‌های مقاومت می‌تواند به تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ملت مظلوم فلسطین نیازمند حمایت موثر همه ملت‌ها و دولت‌‌هایی هستند که به حقوق مشروع ملت‌ فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند. این روند را مثبت می‌دانیم و از آن همچنان حمایت خواهیم کرد.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا