خبر اولسیاسی

تغییرات اقلیمی و بحران سیاسی عراق، محورهای اصلی سخنرانی «مصطفی الکاظمی» در سازمان ملل

نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به بحران سیاسی عراق و مشکلات این کشور در عرصه تغییرات اقلیمی و نقش عراق در کاهش تنش‌های منطقه‌ای پرداخت.

میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به بحران سیاسی عراق و مشکلات این کشور در عرصه تغییرات اقلیمی و نقش عراق در کاهش تنش‌های منطقه‌ای پرداخت.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «مصطفی الکاظمی» بامداد امروز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که عراق کشوری تاریخی است که با چالش‌های بزرگی به خصوص در عرصه نزاع سیاسی داخلی مواجه است اما در برابر امید به زندگی در ملت عراق به آنان قدرت دستیابی به فرصت زندگی و پیشرفت و صلح را می‌دهد و همین روحیه به پیروزی آنان بر تروریسم کمک کرد.

او ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ با تروریسم تأکید کرد که در آن جنگ نیروهای نظامی عراق مهارت‌های منحصربه فردی در مبارزه با تروریسم و اعمال قانون پیدا کردند و در این راه متحدانش نیز به یاری‌اش برخاستند که لازم است از آنان تشکر کنیم.

الکاظمی تأکید کرد که عراق همچنان نیازمند حمایت و کمک‌های بین‌المللی در عرصه بازسازی مناطق جنگ‌زده و کمک‌های بشردوستانه فوری و نوسازی زیرساخت‌هاست و افزود که دولت عراق اقدامات مهمی برای بازگشت آوارگان از اردوگاه الهول انجام داده و برنامه‌ای فراگیر برای بازسازی شهرهای جنگ‌زده آغاز کرده است.

نخست وزیر عراق بار دیگر بر مخالفتش با استفاده از خاک عراق به بهانه مبارزه با تروریسم یا حفاظت از امنیت ملی دیگر کشورها و بر ضرورت رعایت قوانین بین‌المللی و حاکمیت ارضی کشورها و اصول حسن همجواری تأکید کرد.

وی گفت که دولتش انتخابات عادلانه  وشفاف با حمایت شورای امنیت برگزار کرد و در این راستا از همه نهادهایی که به اجرای این انتخابات کمک کردند و به طور خاص مرجعیت اعلای شیعه آیت الله العظمی سیستانی بابت حمایت از روند دموکراتیک کشور قدردانی می‌کند.

الکاظمی افزود که با وجود اجرای موفق انتخابات نیروهای سیاسی در تشکیل دولت ناتوان ماندند و این به بن‌بست سیاسی در کشور انجامید و ادامه داد که دولتش طرحی برای گفت‌وگوی جدی و شفاف همه نیروهای سیاسی تنظیم کرده است.

وی افزود که عراق نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان کشورهای گوناگون و ایجاد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و پایدار برای بحران‌های منطقه‌ای داشته که هدف از آنها تضمین امنیت و ثبات منطقه است و تأکید کرد که بغداد میزبان نشست‌های متعدد این کشورها بوده و این نتیجه سیاسی متوازن عراق است.

او با اشاره به تغییرات اقلیمی تأکید کرد که عراق به علت اقدامات کشورهای همسایه در تغییر مسیر رودخانه و عدم رعایت سهمابه عراق دچار شرایط اقلیمی بسیار دشواری است و بخش بزرگی از تالاب‌های عراق خشک شده‌اند و صدها خانوار روستایی‌نشین در معیشت خود با مشکل مواجه شده‌اند و این باعث بیابان‌زایی و مهاجرت درونی و کاهش زمین‌های کشاورزی شده است و از همه کشورها خواست که مسائل آبی را بر اساس قوانین و توافق‌نامه ‌های بین‌المللی حل کنند.

نخست وزیر عراق همچنین خواستار حمایت بین‌المللی از عراق در عرصه‌های گوناگون و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای سیاست‌هایی برای کاهش آثار تغییرات اقلیمی شد.

در عرصه بین‌المللی نیز بر موضع ثابت عراق در حمایت از فلسطین و حق ملت فلسطین و احترام به وضعیت تاریخی بیت‌المقدس و بر یکپارچگی اراضی سوریه و گفت‌وگوی سیاسی همه طرف‌های سوریه‌ای تأکید کرد و گفت که جنگ‌های منطقه بر سراسر جهان تأثیر خواهد داشت و همیشه ملت‌ها هستند که هزینه جنگ‌ها را می‌پردازند.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا