اقتصادیخبر اول

قیمت دلار باعث سردرگمی اقتصاد عراق

تغییر قیمت دلار و افزایش قیمت نفت به افزایش ذخایر ارز احتیاطی عراق کمک کرده است و ذخایر ارزی بانک مرکزی به 82 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، اخبار و گفته های منتشر شده مبنی بر تغییر قیمت دلار در برابر دینار عراق فضای اقتصادی کشور را سردرگم کرده است، با وجود درخواست های مردمی و دولتی مبنی بر تغییر قیمت از سوی دولت جدید که تشکیل آن بیش از 10 ماه به تعویق افتاده است.

تغییر قیمت دلار و افزایش قیمت نفت به افزایش ذخایر ارز احتیاطی عراق کمک کرده است؛ چنان که ذخایر ارزی بانک مرکزی عراق به 82 میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی عراق تاکید می کند که تغییر قیمت دلار در برابر دینار عراق هیچ توجیهی ندارد و در عین حال می گوید که شرایط اقتصادی ملاک اصلی تغییر قیمت است.

«عمار خلف»، معاون رئیس کل بانک مرکزی عراق در گفتگویی مطبوعاتی، با توجه به اخبار مربوط به احتمال تغییر قیمت دلار پس از تشکیل دولت جدید، گفت: به اعتقاد ما قیمت دلار در حال حاضر در حکم یک مرجع پولی است و توجیهی برای تغییر آن وجود ندارد.

وی در ادامه افزود که این امر بخشی از سیاست مرجع پولی و بر اساس شرایط موجود است.

وی همچنین گفت که از سال 2004 تاکنون قیمت دلار بیش از یک بار تغییر یافته است و کاهش یا افزایش داشته است و برنامه ای برای تغییر آن در آینده مگر پس از 3 یا 5 سال وجود ندارد و شرایط اقتصادی آن زمان تصمیم مناسب برای این امر را مشخص می کند.

به اعتقاد «درید العنزی»، کارشناس اقتصادی، زیان کشور عراق از تغییر قیمت دلار و ذخیره کردن ارز احتیاطی به 15 میلیارد دلار رسیده است.

وی همچنین در گفتگویی مطبوعاتی گفت که پس‌انداز بانک مرکزی از هر ارز کاغذی یا سکه زیان‌آور است، زیرا دلار و یورو در معرض زیان ‌های مادی هستند، در حالی که علاوه بر نوسانات قیمت نفت، طلا نیز شاهد نوسان است، به همین دلیل بهترین راه حل در حال حاضر برای حفظ مازاد پول حاصل از درآمدهای نفتی، استفاده از آن در پروژه های سرمایه گذاری است، زیرا در هر حال، ذخیره کردن ارز در معرض افزایش و کاهش قیمت ها قرار دارد.

العنزی در ادامه به این نکته اشاره کرد که بانک مرکزی عراق، پیش از این تغییر بزرگی در قیمت دلار ایجاد کرد که این تصمیم نقش موثری در افزایش قیمت مواد غذایی و مصرفی و کالاها داشت و تاثیری منفی در زندگی شهروندان بر جای گذاشت.

همچنین «مظهر محمد صالح»، مشاور امور مالی نخست وزیر عراق گفت که همه چیز امکان پذیر است، ولی در صورتی که قیمت ها افزایش یابد و سیاست مالی ناتوان باشد و سیاست پولی بتواند دینار عراق را پوشش دهد برای تغییر قیمت دلار به صبر نیاز داریم.

از سوی دیگر، «جاسم الموسوی»، نماینده دولت قانون نیز گفت که یکی از خواسته های اصلی ائتلاف دولت قانون، بازگرداندن قیمت دلار، به ویژه پس از بهبود وضعیت اقتصادی است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که برخورد دولت عراق با توسعه سرمایه گذاری و رشد کشاورزی و گشودن دریچه های وسیع اقتصادی همگی نیازمند تغییر قیمت دلار است.

الموسوی همچنین افزود که ذخیره ارزی به بیش از 70 میلیارد دلار افزایش یافته است و ممکن است به 90 یا بیشتر برسد و این امر می تواند با بهبود شرایط اقتصادی موجود، قیمت دینار در برابر دلار را تغییر دهد.

از سوی دیگر، «مضر الکروی»، نماینده مجلس عراق گفت که تغییر قیمت دلار تصمیمی است که در اختیار بانک مرکزی عراق به عنوان یک نهاد مستقل است نه در اختیار مجلس نمایندگان.

وی در ادامه افزود که در مرحله بعدی باید حداقل، قیمت دارو و مواد غذایی کاهش یابد، زیرا در عراق با فقر بیش از 30 درصدی مواجه هستیم که باید مهار شود و دارو و غذا با قیمت مناسب فراهم شود و بایستی چشم اندازی برای کاهش پیامدهای افزایش قیمت دلار بر زندگی میلیون ها شهروند عراقی که به شدت در رنج هستند وجود داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا