خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

چرا مزارع گندم عراق در آتش می سوزند؟

آتش سوزی ها بر ذخیره استراتژیک دولت و اقتصاد عمومی آن، با توجه به بحران غذای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، با شروع فصل تابستان، آتش ‌سوزی در مزارع عراق آغاز می ‌شود و مناطق وسیعی از آن‌ را فرامی گیرد، هزاران هکتار را در خود فرو می ‌بلعد و معمولاً تقصیرها متوجه اقدامات تروریستی و اختلافات قبیله ‌ای است یا دست‌ های خارجی که به دنبال به دست آوردن منافع اقتصادی خود هستند و سعی می کنند که کشور عراق را به عنوان بازاری برای کالاهای خارجی حفظ کنند، چه این امر به گندم و جو یا کالاهای دیگر مربوط باشد.

مدتی پیش و همزمان با آغاز فصل برداشت، اعلام شد که حدود 125 هکتار از مزارع گندم در روستای عمر بن الخطاب در شهرستان داقوق در استان کرکوک (240 کیلومتری شمال بغداد) در آتش سوخته است. در آن زمان علت این امر اعلام نشد، سپس اعلام شد که سازمان تروریستی داعش مسئول این اتفاق بوده است.

سال 2020 یکی از سخت ترین سال ها برای محصولات گندم و جو به شمار می رود که در آن، 16 استان دچار آتش سوزی شد و بر اساس آمار رسمی، در دوره زمانی 21 آوریل تا 22 مه، 164 حادثه آتش ‌سوزی به ثبت رسیده است که سوختن 102 هزار دونوم از محصولات کشاورزی را شامل می شود.

در سال 2019، سوختن حدود 53 هزار دونوم از محصولات گندم و جو اعلام شد.

همزمان با ادامه این پدیده، بیشترین نگرانی از این است که کشور به علت کاهش مساحت زمین های کشاورزی به دلیل کمبود آب و خشکسالی با بحرانی اقتصادی مواجه است و همچنین با افزایش قیمت نان داخلی و آنچه به گندم و جو مربوط است.

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق می گوید که پدیده آتش سوزی پدیده جدیدی در عراق نیست و سالهاست که در کشور رخ می دهد.

درباره علل این پدیده، النایف می گوید که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که مهم ترین آنها اعمال تروریستی است، به ویژه در استان هایی که از امنیت پایینی برخوردارند و دلیل دوم اختلال الکتریکی و بی توجهی کشاورزان، علاوه بر دلایل دیگر است.

بر اساس گفته النایف، کشور عراق دو میلیون و نیم تن گندم تولید می کند و هر سال برای تامین نیاز خود به واردات دو میلیون دیگر نیازمند است.

وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که مبدا واردات معمولا کشورهای ایالات متحده آمریکا و استرالیا و کاناداست.

النایف در ادامه در پاسخ به سوال وبگاه الجزیره، احتمال ارتباط ادامه پدیده آتش سوزی را با نزدیک شدن عراق به خودکفایی در تولید رد می کند و می گوید که با توجه به شرایط موجود کشور به زودی به نقطه خودکفایی نخواهیم رسید.

«حسن التمیمی»، رئیس اتحادیه کل انجمن های کشاورزی عراق نیز به نوبه خود با تداوم آتش سوزی ها در آغاز فصل تابستان و فصل های برداشت معتقد است که پشت این حوادث کسانی هستند که آنها را دست های خبیث می نامد، کسانی که نمی خواهند اقتصاد عراق رشد کند، چه از کشورهای همسایه باشند و چه کسانی که دست نشانده اند و به دنبال بازار خوبی برای کالاهای خود هستند.

به گفته التمیمی، کشور عراق از بحران جهانی تولید گندم متاثر شده و این بدان معناست که در صورت ادامه بیشتر آتش سوزی ها، این امر تاثیر منفی و خطرناکی بر اقتصاد عراق بر جای می گذارد، زیرا سوختن یک هکتار، با توجه به ادامه کاهش مساحت زمین های کشاورزی تاثیر منفی بر تولید ملی خواهد داشت.

بیشترین استان هایی که با محصولات گندم و جو مشکل دارند، مثنی، واسط، نجف، رمادی و کرکوک و دیالی هستند.

در همین راستا، «دکتر صلاح العبیدی»، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه می گوید که ادامه پدیده آتش سوزی بر ذخیره استراتژیک دولت و اقتصاد عمومی آن، با توجه به بحران غذای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی همچنین در ادامه بر ضرورت وجود ذخایر استراتژیک گندم و جو برای مقابله با چالش ها، از جمله پدیده آتش سوزی که بر بخش خصوصی نیز تأثیر مستقیم دارد، تاکید می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا