خبر اولسیاسی

نبیه بری: طرح پیشنهادی امریکا درباره ترسیم مرزها با اسرائیل مثبت است

رئیس مجلس لبنان پیش‌نویس پیشنهادی نماینده امریکا درباره ترسیم مرزهای آبی لبنان و اسرائیل را «مثبت» ارزیابی کرد.

میدل ایست نیوز: رئیس مجلس لبنان پیش‌نویس پیشنهادی نماینده امریکا درباره ترسیم مرزهای آبی لبنان و اسرائیل را «مثبت» ارزیابی کرد.

«نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، در گفت‌وگو با نشریه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که متن پیشنهادی امریکا در 10 صفحه تنظیم شده و پیش از پاسخ نهایی لازم است که بررسی‌های لازم درباره آن انجام شود.

او گفت که تیمی فنی زیر نظر رئیس جمهوری و نخست‌وزیر تشکیل شده است.

منابع مطلع خبر دادند که در اواسط هفته آینده نشستی سه‌جانبه برای اعلام رسمی پاسخ لبنان به طرح پیشنهادی امریکا تشکیل خواهد شد و افزودند که امریکا بر تعیین تکلیف موضوع در آینده هر چه سریع‌تر پافشاری می‌کند.

روز گذشته «دوروتی شیا»، سفیر امریکا در بیروت، با رئیس جمهوری و نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان جداگانه دیدار و متن پیشنهادی امریکا را به آنان تحویل داد.

شب گذشته نیز «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، تأکید کرد که دریافت متن مکتوب پیشنهاد امریکا موضوع بسیار مهمی است و افزود که تصمیم‌گیری در این باره با مسئولان دولتی لبنان است.

وی افزود که روزهای سرنوشت‌سازی در پیش است و تا چند روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید کرد که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای آبی با لبنان به مراحل پایانی رسیده است.

اولین دور مذاکرات لبنان و اسرائیل با وساطت امریکا و سازمان ملل در اکتبر 2020 آغاز شد.

اکتشاف ذخایر گاز در دریای مدیترانه و سواحل نزدیک به اسرائیل و لبنان و فلسطین باعث اهمیت استراتژیک این منطقه و تلاش برای رفع اختلافات برای آغاز حفاری و استخراج گاز از این منطقه شده است.

لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی اولین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. لبنان اولین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دو ناحیه فرا ساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از شرکتهای “توتال” فرانسه، “اِنی” ایتالیا و “نوواتک” روسیه به امضا رساند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا