خبر اولسیاسی

ایران: الحاق مناطق اوکراین به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد که این کشور در راستای تأکید بر ضرورت رعایت کامل تمامیت سرزمینی کشورها، الحاق 4 منطقه اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسند.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد که این کشور در راستای تأکید بر ضرورت رعایت کامل تمامیت سرزمینی کشورها، الحاق 4 منطقه اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت امور خارجه ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تاکید می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید از هرگونه اقدام تحریک آمیز که می تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را بهم بزند، پرهیز شود.

کنعانی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمانسوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا، بوجود آمد، همچنان شعله ور است و تلاش های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف های ذینفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می کنند، به نتیجه ای نرسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح آمیز منازعه اوکراین صورت می گیرد، حمایت کرده و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام کرده است.

او همچنین با انتشار بیانیه جداگانه ای در خصوص اخبار منتشر شده در هفته های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس می‌داند و آن را تایید نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده ایم.

کنعانی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا