خبر اولسیاسی

خاطرات نتانیاهو درباره معامله قرن، حمله نظامی به ایران و مذاکره با سوریه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، با انتشار خاطرات خود ادعاهای تازه‌ای را درباره «معامله قرن»، مذاکره با سوریه و تلاش برای حمله به ایران مطرح کرد.

میدل ایست نیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، با انتشار خاطرات خود ادعاهای تازه‌ای را درباره «معامله قرن»، مذاکره با سوریه و تلاش برای حمله به ایران مطرح کرد.

به گزارش «العربی الجدید»، نتانیاهو در این کتاب که با عنوان «بی بی، داستان من» منتشر شده نوشته که با طرح موسوم به «معامله قرن» موافقت کرده چون اطمینان داشته که فلسطینیان آن را رد می‌کنند و افزوده که موافقت وی مشروط به موافقت امریکا با انضمام یک‌سوم کرانه باختری شامل بیت‌المقدس به اسرائیل بوده است.

به گفته وی، نتانیاهو یک روز پیش از اعلام رسمی این طرح در ژانویه 2020، به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا پیغام داده بود که اسرائیل تا چند روز آینده اعمال حاکمیت بر بخش‌هایی از کرانه باختری را آغاز خواهد کرد و ترامپ به وی گفته بود که فوراً این حاکمیت را به رسمیت خواهد شناخت.

نخست وزیر سابق اسرائیل افزوده که وی در مورد معامله قرن به آنچه بر عهده‌اش بوده عمل کرده اما امریکایی‌ها عمل نکردند و کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که انضمام اراضی جدید به اسرائیل در آینده نزدیک انجام نمی‌شود.

نتانیاهو همچنین در خاطرات خود تأکید کرده «باراک اوباما» در سال 2013 در سفری که به اسرائیل انجام داد، با تلاش‌های وی برای متقاعد کردنش به حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران مخالفت کرد.

او افزوده که دو بار در سال‌های 2010 و 2011 در صدد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برآمده اما دستگاه‌های امنیتی اسرائیل تلاش وی را ناکام گذاشتند و با این حمله مخالفت کردند.

در خاطرات نتانیاهو آمده که وی چند بار در پی مذاکره با سوریه برای امضای معاهده صلح برآمده، که یکی از آنها در زمان حافظ اسد و دوره اول نخست‌وزیری‌اش بوده اما حافظ اسد پیشنهاد اسرائیل درباره خروج از جولان و بلندی‌های جولان به عنوان مرز و نه ساحل دریاچه طبریه را رد کرده است.

او افزوده که در زمان بشار اسد نیز تلاش مشابهی را آغاز کرد اما ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011 مذاکرات را متوقف کرد.

وی تأکید کرده که انتظار نداشته با حافظ اسد به توافقی برسد و فقط هدفش کاهش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل درباره پایان اشغالگری بوده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا