اقتصادیخبر اولسیاسی

سازمان پاکدستی عراق: پرونده اختلاس 2.5 میلیارد دلاری در دستگاه قضائی است

سازمان پاکدستی عراق اعلام کرد که درباره پرونده اختلاس 3.7 هزار میلیارد دیناری در وزارت دارایی عراق تحقیق کرده و پرونده را به دستگاه قضائی تحویل داده است.

میدل ایست نیوز: سازمان پاکدستی عراق اعلام کرد که درباره پرونده اختلاس 3.7 هزار میلیارد دیناری در وزارت دارایی عراق تحقیق کرده و پرونده را به دستگاه قضائی تحویل داده است.

در بیانیه رسمی این سازمان که امروز (یکشنبه 16 اکتبر) منتشر شده آمده که درباره اختلاس 3.7 هزار میلیارد دینار (2.5 میلیارد دلار) در سازمان امور مالیاتی وزارت دارایی عراق تحقیقات لازم انجام و پرونده نهایی به دستگاه قضائی ارجاع داده شده است تا دستگاه قضائی احکام لازم را صادر کند.

در این بیانیه تأکید شده که دستگاه قضائی پیش از این شماری از مقامات بلندپایه وزارت دارایی را احضار و درباره اختلالاتی که موجب چنین تخلف گسترده‌ای شده از آنان بازپرسی کرده است.

روز گذشته رسانه‌های عراقی متن استعفای «احسان عبدالجبار اسماعیل» از مقام سرپرستی وزارت دارایی عراق را منتشر کردند که در آن تأکید شده که گزارش اولیه اختلاس 800 میلیون دلاری را نشان می‌داد اما بررسی گزارش های مالی نشان‌دهنده اختلاس 2.5 میلیارد دلاری است.

در این سند اعلام شده که شواهد سرقت اموال عمومی کاملا آشکار بوده و هیچ نیازی به دقت نظر در حساب‌ها نبوده و افزوده که این اختلاس مربوط به فاصله میان 1/9/2021 تا 15/8/2022 است.

عبدالجبار تأکید کرده که به محض اطلاع از پرونده اقدامات قانونی لازم برای ارجاع آن به دستگاه قضائی را انجام داده و موضوع را با سران سیاسی کشور نیز در میان گذاشته و در برابر جوسازی‌هایی که علیه وی از جانب طرف‌های خاص انجام شده کوتاه نیامده است.

همزمان دفتر نخست‌وزیر عراق نیز از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای تحقیق در این پرونده خبر داد.

هفته گذشته «فالح الساری»، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نیروهای حکومت، در کنفرانسی مطبوعاتی در مجلس عراق تأکید کرد که مبلغ 800 میلیون دلار از اموال سازمان امور مالیاتی وزارت دارایی عراق ناپدید شده که در این باره کمیته‌ای در مجلس تشکیل شده و از وزارت دارایی توضیح خواسته شده است.

او گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا این لحظه این مبلغ به بیش از 2 میلیارد دلار رسیده و از وزارت دارایی و دستگاه قضائی و سازمان پاکدستی و دادستانی خواست که تحقیقات فوری در این باره را آغاز کنند چون این مبلغ در حال افزایش است.

الساری تأکید کرد که مبلغ کلانی ناپدید شده و این بزرگ‌ترین عملیات اختلاس در وزارت دارایی است و مسئولیت قانونی در این باره متوجه این وزارتخانه است و باید هرچه سریع‌تر در این باره توضیح بدهد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا