خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

دست بالای بغداد در مبادلات مالی عراق و چین

حجم مبادلات تجاری عراق و چین از آغاز سال جاری 33.7 میلیارد دلار بوده که 62 درصد آن به صادرات عراق به چین مربوط می شود.

میدل ایست نیوز: حجم مبادلات تجاری عراق و چین از آغاز سال جاری 33.7 میلیارد دلار بوده که 62 درصد آن به صادرات عراق به چین مربوط می شود.

به گزارش پایگاه اقتصادی «یس عراق» «تسوی وی»، سفیر چین در بغداد، طی اظهاراتی تأکید کرد که حجم مبادلات تجاری این کشور با عراق از آغاز سال جاری میلادی 33.7 میلیارد دلار بوده است.

او گفت که این مقدار نسبت به سال گذشته میلادی 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد و افزود که چین از آغاز سال جاری میلادی 34 میلیون تُن نفت خام از عراق وارد کرده است.

این مقدار به معنای واردات 238 میلیون بشکه نفت از عراق است و بر اساس قیمت بازارهای جهانی حجم صادرات عراق به چین چیزی نزدیک به 21 میلیار دلار خواهد بود.

این آمار را اگر به 10 ماه تقسیم کنیم روشن می‌شود که صادرات عراق به چین روزانه حدود 800 هزار بشکه است که نشان‌دهنده کاهش صادرات نفتی عراق به چین نسبت به یک میلیون بشکه سال گذشته است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد که 62 درصد مبادلات مالی عراق و چین مربوط به صادرات عراق به چین است و این بدان معناست که مابقی مبلغ به واردات عراق از چین مربوط می‌شود که معادل 12.7 میلیارد دلار است.

این در حالی است که دو کشور امیدوارند مبادلات مالی خود را به 40 میلیارد دلار برسانند که به معنای صادرات 25 میلیارد دلاری چین به عراق است.

در ماه گذشته، مرکز مطالعاتی غیر دولتی «عراق المستقبل» با انتشار آمارهایی نشان داد که عراق در فاصله میان ماه آوریل تا اوت سال جاری میلادی از چین، ترکیه و هند مجموعا 11 میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

بر اساس این گزارش چین با صادرات 51 درصد کالاهای مورد نیاز عراق در رتبه اول و ترکیه با صادرات 40 درصد کالاها در رتبه دوم و هند با صادرات 9 درصد در رتبه سوم جای داشته‌اند.

این گزارش افزوده که بیشترین واردات عراق از چین مصالح ساختمانی به ارزش 783 میلیون دلار و بیش ترین واردات از ترکیه میوه و تره‌بار به ارزش 332 میلیون دلار و بیشترین واردات از هند شکر به ارزش 159 میلیون دلار بوده است.

در این گزارش تأکید شده که این سه کشور در کنار امارات و ایران بزرگ‌ترین صادرکنندگان به عراق هستند.

بر اساس این گزارش، مجموع واردات عراق از ایران در این مدت حدود 600 میلیون دلار و مجموع صادرات از امارات 1.1 میلیارد دلار بوده است.

در حالی که برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که عراق سالانه 60 میلیارد دلار واردات دارد، گزارش این مؤسسه بدان معناست که این 5 کشور 88 درصد بازار اجناس وارداتی عراق را به خود اختصاص داده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا