خبر اولسیاسی

واکنش مکرون به حمله ایران به شمال عراق

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه با اشاره به حمله اخیر سپاه پاسداران ایران به مناطقی در اقلیم کردستان، آن را «اقداماتی به شدت متجاوزانه در روزهای اخیر در خاک عراق» دانست.

میدل ایست نیوز: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه امروز چهارشنبه در حاشیه نشست سران جی۲۰ با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و روابط تهران – پاریس، از ایران خواست «به آرامش و روحیه همکاری» بازگردد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه با اشاره به حمله اخیر سپاه پاسداران ایران به مقر احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق، آن را «اقداماتی به شدت متجاوزانه در روزهای اخیر در خاک عراق» تلقی کرده و گفت که شاهد «خصومت منطقه‌ای» از سوی ایران است.

وی همچنین گفت که ایران بیش از پیش با بازداشت شهروندان فرانسوی در قبال این کشور خصومت به خرج می‌دهد.

مکرون در پایان نشست سران جی ۲۰ در جمع خبرنگاران گفت: من با گروگان‌گیری غیرقابل قبول از سوی ایران، خصومت بیشتری نسبت به خودمان را شاهد هستم.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: من از ایران می‌خواهم به آرامش و روحیه همکاری بازگردد. از آن می‌خواهم به ثبات منطقه‌‎ای و شهروندان فرانسوی احترام بگذارد.

سپاه پاسداران ایران اخیرا به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم کردستان عراق به صورت موشکی و پهپادی حمله کرد و مواضع این گروهک‌ها را هدف قرار داد. این چندمین مرحله از حمله علیه مواضع این گروهک‌های تروریستی در شمال عراق است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در این باره گفته است: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه‌طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است. دولت عراق بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

وی تاکید کرد، اقدام ایران برای حمایت از امنیت خود و امنیت شهروندانش مشروع،‌ قانونی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است. ایران بارها تاکید کرده که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا