خبر اولسیاسی

سفیر ایران در بغداد: درباره امنیت ملی خود تعارف نداریم/پیشروی زمینی ایران در کردستان عراق صحت ندارد

سفیر ایران در بغداد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود تعارف نمی کند، گفت: موضوع پیشروی زمینی به سمت خاک عراق صحت ندارد و اساسا مطرح نیست.

میدل ایست نیوز: محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد در گفتگویی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود تعارف نمی کند، گفت: موضوع پیشروی زمینی به سمت خاک عراق صحت ندارد و اساسا مطرح نیست.

ایران 70 سند درباره مقرهای گروه های تجزیه طلب به عراق ارائه کرده است

وی با بیان اینکه دولت مرکزی عراق در پیگیری حل موضوع حضور تروریست ها در شمال عراق جدی است، گفت: ما بیش از 70 سند درباره مقرها و مراکز آموزشی، تجمعات و جناح‌های مسلح تروریست ها و تجزیه طلب ها ارائه کردیم و طرف عراقی این اسناد را دریافت کرده که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

سفیر ایران در بغداد درباره سفیر اخیر سردار قاآنی به عراق توضیح داد: همان گونه که می دانید، سردار قاآنی مسئول پرونده عراق در جمهوری اسلامی ایران است و طبیعی است که هر از گاهی از عراق دیدن کند. بیشتر دیدارها بلکه همه دیدارهای وی به طور رسمی و با هماهنگی با مسئولان عراقی است و در سفر به بغداد و با رؤسای سه قوه و با رهبران فراکسیون ها دیدار می کند.

آل صادق با اشاره به دیدارهای سردار قاآنی با رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان و دیگر مسئولان عراقی گفت: وی هر وقت به عراق می آید، مسائل مشترک مورد علاقه، دوجانبه و مسائل منطقه ای و گاهی هم بین المللی را برحسب ضرورت بررسی می کند. این دیدار نخستین دیدار پس از نخست وزیری آقای محمد شياع السودانی بود و به همین علت این مسئولیت را به وی تبریک گفت و حمایت جمهوری اسلامی از ملت و دولت عراق را در طرح های بزرگ را به وی اعلام کرد تا از بحران ها خارج شوند تا خدمات بهتری به ملت عراق ارائه شود.

وی درباره برخی از اخبار منتشر شده در رسانه ها درباره هشدار به عراق و ورود زمینی ایران برای مبارزه با گروه های تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: موضوع پیشروی زمینی به سمت خاک عراق صحت ندارد و اساسا مطرح نیست؛ ما به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و برای ثبات، وحدت سرزمین و مردم عراق و برای شکوفایی این کشور اقدامات زیادی انجام داده‌ایم.

سفیر ایران در بغداد با بیان اینکه عراق یک کشور بزرگ همسایه است، گفت: ایران و عراق روابط سیاسی، جغرافیایی، تاریخی و ایدئولوژیکی و همچنین نوار مرزی مشترکی دارند. این اشتراکات، مراودات اجتماعی میان عشایر- کردهای منطقه کردستان و عشایر جنوب عراق و عشایر جنوب ایران- را حتمی کرده و همچنین شرایط رفت و آمد آنها میان دو کشور و حتی ازدواج میان کردهای این دو کشور را فراهم کرده است و همچنین باعث شده روابط میان دو ملت عراق و ایران قوی و صمیمی بشود. بنابراین این امکان‌پذیر نیست که ایران دست به عملیات زمینی در عراق بزند. بله، ما با برادران خود در اقلیم کردستان زیاد صحبت کردیم و پیش از این کمیته امنیتی مشترکی بین اقلیم کردستان و مقامات جمهوری اسلامی تشکیل شده بود تا راه‌حلی اندیشیده شود.

آل صادق با تاکید بر اینکه ما همواره می کوشیم مشکلات را از طریق گفتگو با برادرانمان در عراق حل کنیم، ادامه داد: این گروه های تروریستی نژادپرست از قدیم و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی از اراضی اقلیم کردستان به عنوان مقر و اردوگاه آموزشی استفاده کرده و جوانان کرد ایرانی اعم از زن و مرد را برای اهداف نظامی خرابکارانه استخدام می کردند.

وی با بیان اینکه ما با برادران خود در اقلیم کردستان صحبت می کنیم، افزود: روابط نزدیک و مستحکم نباید منجر به آن شود که عناصر تجزیه طلب به خاک ایران نفوذ کنند، نیروهای امنیتی ما را به شهادت برسانند و مراکز امنیتی ما را منفجر کنند. گفتگوهای زیادی انجام شد اما بی نتیجه بود، تصور می کنم گاهی نگاه قوم گرایانه بر مسائل سیاسی یا دیپلماتیک و همسایگی سایه می اندازد، بنابراین مجبور شدیم که از دولت مرکزی عراق بخواهیم در این زمینه مداخله کند.

توافق برای کنترل مرزهای ایران و اقلیم توسط حکومت مرکزی عراق

سفیر ایران در بغداد گفت: یک ماه و نیم قبل با برادران خود در حکومت مرکزی صحبت کردیم تا راه حلی ارائه کنیم، زیرا هر وقت صحبت کردیم به نتیجه ای نرسیدیم. لذا در این چارچوب هیأت سیاسی امنیتی جمهوری اسلامی به عراق سفر کرد.

آل صادق درباره جزئیات این گفتگوها عنوان کرد که این گفتگو قبل از روی کار آمدن السودانی بوده است و توضیح داد: رئیس هیئت عراقی در گفت و گو ها فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق و با حضور قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی بود.

وی ادامه داد: مسئولین وزارت امور خارجه و دستگاه های امنیتی، در این دیدار درباره مسائل مشترک تبادل نظر کردند و قرار شد که این دیدار تکرار شود. پس از مدتی الاعرجی در راس یک هیات راهی ایران شد و توافقاتی صورت گرفت که اولین آن این بود که حکومت مرکزی مرزهای ایران و اقلیم کردستان عراق را کنترل کند.

سفیر ایران در بغداد با اشاره به موافقت اقلیم کردستان عراق با توافقات صورت گرفته اظهار داشت: حتی در مذاکرات پیشین هنگامی که ما با منطقه کردستان عراق گفتگو می کردیم، می گفتند که مراقبت از مرزها جزو مسئولیت های دولت مرکزی است. از این نظر مشکلی نبود. ما از برادرانمان در عراق درخواست کردیم که اینان را خلع سلاح کنند و سلاح را از آنان بگیرند و آنان را از مرزها دور کنند و در عمق منطقه کردستان عراق بروند، در اردوگاه های پناهندگی زیرا آنان را جزو پناهندگان محسوب می کنند و این در حالی است که پناهنده سلاح حمل نمی کند و تمرین نظامی نمی کند و تخریب نمی کند.

آل صادق ادامه داد: حتی اگر به عنوان معارضان سیاسی باشند، فرض بر این است که غیرمسلح و در منطقه کردستان پناهنده باشند و به این صورت ما مشکلی نداریم. آنان مدت زمانی را درخواست کردند تا یک جدول زمانی برای این موضوع تهیه کنند و این مدت زمان محدود بود.

دولت مرکزی عراق برای حل موضوع جدی است

وی با اشاره به عدم اجرایی شدن این توافق تاکنون گفت: ما اکنون در حال گفت‌و‌گو با برادران عراقی هستیم تا این ماده را فعال کنیم و دولت مرکزی برای یافتن راه‌حل برای این موضوع جدی است؛ زیرا قانون اساسی عراق اجازه هیچ‌گونه تجاوزی به کشورهای همسایه از سرزمین خود را نمی‌دهد. این نکته بسیار مثبتی است، امیدواریم که مشکل پایان یابد، مرزها توسط دولت مرکزی کنترل شود، آنها خلع سلاح شوند و جنایتکاران در سایه توافق با تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور مبادله شوند و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

سفیر ایران در بغداد درباره خروج این گروهک های از عراق تاکید کرد که ما به برادران عراقی‌مان این اطمینان را داده‌ایم که اگر به خواسته‌های مشروع ما پاسخ دهند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. خواسته‌هایی که سخت و پیچیده نیست. ما امیدواریم که دولت مرکزی عراق در پیگیری این موضوع جدی باشد و امیدواریم که این مشکل پایان یابد.

آل صادق با بیان اینکه ما همچنان روابط دیرینه با کردستان عراق داریم، ادامه داد: از زمان حکومت صدام از آنان حمایت می کردیم، به آنان پناه می دادیم، میزبان آنان بودیم و هم اکنون روابط محکمی چه بین مقامات و چه بین دو ملت برقرار است و همچنین روابط اقتصادی وجود دارد، گردشگری پزشکی برقرار است، با این حال مشکل این است که از برادران در منطقه کردستان عراق انتظار می رود که در حل مشکلات جدی باشند تا این مشکلات برطرف شوند.

وی درباره ورود پارلمان عراق به این موضوع نیز اظهار داشت: پارلمان عراق حق دارد این موضوع داخلی را مورد بحث قرار دهد و این بند را در جدول کارش، چه با ایران و چه با هر کشور همسایه دیگری، قرار دهد، اما قرار است حقایق، اسناد و مواردی را که به طرف عراقی ارائه شده است بررسی کند و ما امیدواریم ارزیابی صحیحی درباره شرایط حاکم میان دو کشور، داشته باشد.

وقایع اخیر ایران یک موضوع ساده و کوچک است

آل صادق همچنین درباره ارتباط سفر سردار قاآنی به عراق با حوادث اخیر ایران گفت: وقایع اخیر ایران یک موضوع ساده و کوچک است و ان شاءالله به سرعت تمام می‌شود، سردار قاآنی اصلاً به این موضوع نپرداخته است، اما در جلسات به برخی سوالات دوستداران درباره حوادث جاری در عراق توضیحاتی داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میانجی گری شخصیت های سیاسی یا مذهبی نیز عنوان کرد: جناب الصميدعی مفتی اهل سنت در دیدار با سردار قاآنی گفت که با علمای سنی در زاهدان در تماس و مایل است که نقش میانجی داشته باشد و با آنان گفتگو کند. ما از این اقدام استقبال و اعلام کردیم برای هر زمانی برای سفر آماده و مشتاقیم که بین علما و شخصیت ها تماس وجود داشته باشد و ما این کارها را مثبت می بینیم و همواره از آن استقبال می کنیم.

ایران درباره امنیت ملی خود تعارف نمی کند

سفیر ایران در بغداد درباره مقر موساد در اقلیم کردستان عراق و حملات ایران به این مقرها گفت: درباره این موضوع در وقت خودش سخن گفته شده است و طرف عراقی تقریبا این مسئله را می فهمد. برخی از مراکز حیاتی نظامی ما از خاک کردستان عراق در معرض حمله قرار گرفته اند و ما این مسئله را با نقشه و مدارک به طرف عراقی یادآور شده ایم، چه با مقامات منطقه کردستان عراق و چه با دولت مرکزی عراق و آنان این واقعیت را فهمیدند. جمهوری اسلامی درباره امنیت ملی خود تعارف نمی کند.

آل صادق در پاسخ به این سوال که مراکزی که در ایران از کردستان عراق هدف قرار گرفته اند کدامند و آیا حمله به مقر فرماندهی در کرمانشاه با پهپادهایی بوده که از کردستان عراق به پرواز درآمده اند، گفت: این همان چیزی بود که واقعاً اتفاق افتاد و حتی پس از حمله، بقای حمله در دست مقامات ایرانی بود و به طرف عراقی ارائه شد. این موضوع با اسناد به مقامات ذیربط در طرف عراقی ارائه و اعلام شد که «اسرائیل» موساد این حمله را از خاک اقلیم انجام داده است.

ثبات، توسعه و شکوفایی عراق خواسته ایران است

وی درباره روابط ایران و عراق عنوان کرد: ما با همه طرف ها و اقشار عراق روابط نزدیک داریم و ثبات، شکوفایی و توسعه عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است. بنابراین، ما همیشه با طرف های مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم تا به فرمولی برسیم که در آن همه مشارکت کنند تا کشور از بن‌بست سیاسی خارج و دولت قانونی تشکیل شود تا به نفع مردم کار کرده و به همه اعم از شیعه، کرد، سنی و حتی اقلیت مسیحی خدمت کند. ایران با همه آنها رایزنی کرد و الحمدلله بعد از یک سال این دولت تشکیل شد که دولت جامعی است و از حمایت همه برخوردار است، برادران عراقی نیز اقدام خوبی انجام دادند که ائتلاف تشکیل دادند تا همه طرف ها خواسته هایشان را مطرح کنند.

به موفقیت دولت السودانی در عراق امیدوار هستیم

سفیر ایران در بغداد درباره دولت جدید عراق نیز گفت: ما احساس می کنیم که السودانی در اجرای تعهداتش و حرکت رو به جلو در جهت موفقیت این دولت جدی است و مولفه های موفقیت در زمینه اجرای پروژه ها و تامین منابع مالی موجود است و ما این جدیت را در او و وزرا احساس کردیم. ما در جمهوری اسلامی آمدیم و گفتیم حاضریم به این دولت کمک کنیم، چه در زمینه انرژی، برق، گاز و پروژه‌ها تا دولت بتواند به وظایف خود عمل کند و در ماموریت های محوله موفق باشد.

آل صادق ادامه داد: مردم عراق مردم بزرگی هستند و از ظلم دوره صدام، محرومیت ها و جنگ اشغالگران آمریکایی در 20 سال گذشته، رنج بردند، لذا رنج کافی است، ان شاءالله نخست وزیر و دولت جدی هستند و برایشان آرزوی موفقیت داریم. عراق می تواند نقش عظیمی در منطقه ایفا کند و ما از هر ابتکار یا فعالیت در این زمینه استقبال می کنیم.

جریان صدر به زودی به روند سیاسی باز می گردد

وی درباره جریان صدر نیز اظهار داشت: جنبش صدری یک جنبش قدیمی و بزرگ است که ریشه در جامعه عراق دارد. سید مقتدی صدر یک شخصیت برجسته و مورد احترام و مورد قبول همه طرف ها است و ما با وی رابطه مستحکمی داریم و هرگز این رابطه قطع نشده است و واقعا متاسف شدیم وقتی خروجش از دولت را اعلام کرد. اما نظر ایشان محترم است اما اگر در این زمینه با ما مشورت می شد شاید به ایشان می گفتیم که باید در این تصمیم تجدید نظر کند، جریان صدر در تمام حکومت هایی که بعد از سقوط صدام تشکیل شد شرکت داشت و حق مشارکت دارد و این انزوا به زودی پایان می یابد و جریان صدر به روند سیاسی باز می گردد و وظایف خود را در قبال کشورش و مردمش انجام می دهد. السودانی نیز مشتاق بود که برادران در جریان صدر نقش آفرینی و در گفت وگو با چارچوب هماهنگی شرکت کنند.

سفیر ایران درباره اینکه آیا ایران چارچوب هماهنگی را تشویق کرده که جنبش صدر در این دولت شرکت کند، گفت: هميشه برای دیدار و گفت وگو با مقتدی صدر تلاش شد اما ايشان دیدگاه خود را دارند که البته محترم است، امیدواریم این وضع تغییر کند و جریان صدر در آینده نزدیک با قدرت به دولت و روند سیاسی بازگردد.

خواسته طرف سعودی در زمینه مذاکره را دریافت کرده ایم/ منتظر اقدام عراق هستیم

آل صادق در پایان درباره مذاکرات ایران و عربستان با میانجی گری عراق نیز عنوان کرد: وزیر امور خارجه موضوع را پیگیری می کند و ما از نخست وزیر و رئیس جمهور عراق در دیدارهای دوجانبه یا منطقه ای خواسته طرف سعودی در این زمینه را دریافت کرده ایم و مشتاقانه منتظریم که ببینیم عراق در این زمینه چه کاری خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا