اقتصادیسیاسی

امضای توافق‌نامه کمک مالی نیم میلیارد دلاری امریکا به عراق

بغداد و واشنگتن توافق‌نامه‌ای به ارزش نیم میلیارد دلار برای کمک به توسعه در عراق امضا کردند.

میدل ایست نیوز: عراق و امریکا توافق‌نامه‌ای به ارزش نیم میلیارد دلار برای کمک به توسعه در عراق امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امروز (چهارشنبه 23 نوامبر) در مراسمی با حضور وزیر برنامه‌ریزی عراق و سفیر امریکا در بغداد، توافق‌نامه اجرایی کمک مالی امریکا برای پروژه‌های توسعه‌ای در عراق امضا شد.

بر اساس این گزارش، «محمد علی تمیم»، وزیر برنامه‌ریزی عراق، در حاشیه امضای این توافق به خبرنگاران گفت که توسعه محور روابط عراق و امریکاست و دو کشور به همکاری در این عرصه بر اساس سند چشم‌انداز توسعه 2030 ادامه می‌دهند.

او گفت که روابط عراق و امریکا پیشرفت بسیاری در عرصه‌های اقتصادی داشته و افزود که امضای این توافق در روزهای آغازین دولت جدید عراق انجام شده که برنامه‌ای واقع‌بینانه برای اصلاح اقتصادی و مالی و خدماتی و مبارزه با فقر و بیکاری بر اساس اولویت‌ها دارد.

تمیم افزود که امضای این توافق‌نامه گامی در حمایت از تحقق رشد اقتصادی فراگیر و سریع در عراق است و افزایش اعتماد شهروندان به حکومت را موجب می‌شود.

وی تأکید کرد که این توافق به مبلغ 547 میلیون دلار به مدت 5 سال در چارچوب توافق‌نامه راهبردی روابط عراق و امریکا و همکاری‌های اقتصادی و فنی دو کشور اجرا می‌شود و ابراز امیدواری کرد که این توافق به تحقق اهداف تعیین‌شده بینجامد و نیازهای طبقات محروم را تأمین کند.

وزیر برنامه‌ریزی عراق تأکید کرد که بغداد می‌کوشد با دوستان خود شراکتی واقعی برقرار کند تا از این شراکت برای توسعه سالم و پایدار و فوری استفاده کند.

او از تلاش‌های سفیر امریکا در بغداد که به گفته وی نقش مهمی در تنظیم این توافق در راستای منافع عراق داشت و نیز از آژانس امریکایی توسعه بین‌المللی که از برنامه توسعه‌ای عراق حمایت‌های بسیاری کرده قدردانی کرد.

آلینا رومانوسکی، سفیر امریکا در بغداد، نیز در این حاشیه امضای این توافق‌نامه گفت که امضای اولین توافق‌نامه اجرایی توسعه میان دو کشور اهمیت بسیار دارد و مرحله تازه‌ای از روابط دوجانبه است.

او گفت که به موجب این توافق‌نامه امریکا به مدت پنج سال 550 میلیون دلار برای تقویت رشد اقتصادی و افزایش اعتماد شهروندان و مشارکت آنان در نظام دموکراتیک و کمک به حاشیه‌نشینان و کسانی که از تغییرات آب‌وهوایی آسیب دیده‌اند کمک می‌کند.

رومانوسکی افزود که این توافق‌نامه به امریکا اجازه می‌دهد که از تلاش‌های دولت عراق در تأمین نیازهای فوری این کشور حمایت کند و تأکید کرد که این سنگ بنای روابط همکاری میان آژانس توسعه بین‌المللی امریکا و وزارت برنامه‌ریزی عراق است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا