خبر اولسیاسی

جزئیات تفاهمات نهایی بغداد و اربیل برای دفع شبح عملیات زمینی ایران

حضور نظامی ارتش عراق در نوار مرزی با ایران و خلع سلاح احزاب کرد، راه حل ایده آل برای جلوگیری از عملیات نظامی ایران است.

میدل ایست نیوز: یکی از نمایندگان بارز پارلمان عراق امروز دوشنبه از تفاهمات نهایی بین بغداد و اربیل برای دفع شبح مداخله زمینی ایران علیه گروه های کرد مخالف ایران که در عراق فعالیت می کنند، خبر داد.

به گزارش العربی الجدید، این در حالی است که قرار است محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق فردا طی سفری رسمی و در راس یک هیئت بلندپایه به تهران برود تا بمباران مناطق مرزی در اقلیم کردستان توسط ایران را بررسی کند.

یکی از نمایندگان بارز پارلمان عراق گفت که السودانی و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان بر سر تشکیل یگان های مشترک از ارتش عراق، نیروهای مرزبانی و نیروهای پیشمرگه توافق کردند.

به گفته این نماینده پارلمان، دو طرف بر سر آغاز عملیات استقرار این یگان ها در مرزها با ایران در اسرع وقت علاوه بر ایجاد ده ها نقطه نظارت و کنترل مرزی نیز توافق کردند.

این نماینده پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت که این توافق شامل توقف هر گونه حمایت دولتی یا حزبی در اقلیم کردستان از گروه های کرد مخالف ایران و بستن مقرهای سیاسی آنها در سلیمانیه و اربیل علاوه بر بازرسی اردوگاه های پناهندگان کرد ایرانی و نظارت مستقیم بر مدیریت این اردوگاه ها تنها از سوی سازمان ملل است.

وی تاکید کرد که السودانی مضمون این توافق را در سفر فردای خود به تهران اطلاع خواهد داد و بغداد امیدوار است با این اقدامات، شبح مداخله زمینی ایران در مناطق مرزی عراق را دور کند.

پیش از این اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران نیمه ماه جاری به بغداد سفر کرد. قاآنی در این سفر شروطی را از جمله برچیده شدن تجمع کردهای مخالف ایران و خلع سلاح آنها، انتقال آنها به دور از مرزها و استقرار نیروهای ارتش عراق در مرزهای اقلیم کردستان مطرح کرده بود.

در همین راستا، غیاث سورچی، از سران اتحادیه میهنی کردستان گفت که توافق بر سر استقرار نیروهای عراقی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران، تنها راه جلوگیری از عملیات زمینی است.

وی توضیح داد که استقرار نظامی در مرزها از سوی نیروهای فدرال عراق و پیشمرگه خواهد بود و این امر با موافقت دولت اقلیم کردستان و احزاب حاکم صورت می گیرد.

یک مسئول سیاسی مطلع در اربیل گفت که احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان پیامی از سوی قاآنی دریافت کرده اند که مضمون آن خشم شدید ایران و اتهام تسهیل فعالیت گروه های مخالف ایران بود.

در این پیام تهدید آشکاری نسبت به عملیات زمینی سپاه پاسداران به مناطق مرزی و تثبیت نیروهای نظامی در آن همانند وضعیت ارتش ترکیه در اقلیم کردستان که حدود 20 مرکز نظامی دارد، وجود داشت.

وی تاکید کرد که رئیس اقلیم کردستان و حزب اتحادیه میهنی کردستان موافقت خود با استقرار نیروهای دولت فدرال را اعلام کردند.

این منبع اشاره کرد که موافقت با این مساله از ترس تهدید ایران صورت گرفت اما یک شرط داشت و آن اینکه حضور نظامی فقط از سوی نیروهای مرزبانی عراق باشد، این حضور در مناطق مرزی باشد و اتاق هماهنگی مشترکی با پیشمرگه تشکیل شود علاوه بر اینکه الحشد الشعبی هیچ حضور و نماینده ای در میان این نیروها نداشته باشد.

امجد حسین پناهی، از سران حزب کومله گفت که این حزب با خلع سلاح مخالف است و مقرهایش را ترک نخواهد کرد.

وی افزود که با وجود حملات ایران اما احزاب کرد به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

احمد الانصاری، کارشناس مسائل امنیتی گفت که حضور نظامی ارتش عراق در نوار مرزی با ایران و خلع سلاح احزاب کرد، راه حل ایده آل برای جلوگیری از عملیات نظامی ایران است.

وی اشاره کرد که ایران به نیروهای پیشمرگه اطمینان ندارد و آنها را جانبدار احزاب کرد مخالف ایران می داند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا