خبر اولسیاسی

السودانی در تهران: اجازه استفاده از اراضی عراق برای تهدید کشورهای دیگر را نخواهیم داد

نخست وزیر عراق گفت که دولت عراق ملتزم است قانون اساسی را به اجرا در آورد و به هیچ گروهی اجازه ندهد از اراضی عراق برای تهدید کشورهای دیگر استفاده کند.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران گفت که امروز به تهران آمده تا روابط دوجانبه دو کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی و تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کند.

وی افزود که سفر امروز به منظور تقویت روابط تاریخی میان ایران و عراق و نقاط مشترک است که این امر موجب تقویت روابط در این زمینه ها می شود.

السودانی تصریح کرد که ملت و دولت عراق حمایت ایران از عراق به ویژه از 2003 به بعد و در دوران داعش را فراموش نخواهد کرد به ویژه با وجود مستشاران و برادرانی که در این جنگ حاضر شدند و جان خود را در کنار برادران عراقی در این راه تقدیم کردند.

نخست وزیر عراق اشاره کرد که این امور تاکیدی دارد بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش تروریسم، مواد مخدر و افراط گرایی که امنیت منطقه را تهدید می کند.

وی اظهار داشت که این دیدارها و سفرها بسیار ضروری است تا پایه محکمی بین دو کشور ایجاد کند تا آنچه توافق می شود را عملیاتی بسازد.

السودانی بیان کرد که پرونده اقتصادی اهمیت بسیاری نزد دولت جدید عراق دارد که طی این سفر به آن پرداخته خواهد شد و همه می دانیم که پرونده اقتصادی تاثیر زیادی بر مسائل زیادی دارد.

نخست وزیر عراق در ادامه تصریح کرد که ما با رئیس جمهور به توافق رسیدیم تا نشست های اقتصادی مشترک بین دو کشور فعالسازی بشود و در کوتاه ترین زمان ممکن نشست ها را آغاز بکند که ریاست آن از طرف عراق بر عهده نخست وزیر و از طرف ایران معاون اول رئیس جمهور برعهده خواهد داشت.

وی افزود که ما ارج می نهیم صادرات گاز ایران به عراق را و تاکید می کنیم بر اهمیت این مساله و امیدواریم گازرسانی به پروژه های نیروگاهی ما تکمیل شود.

السودانی گفت که عراق تمامی تلاش های خود را بر فعال کردن مکانیزم خاص برای پرداخت طلب های ایران به کار خواهد گرفت.

نخست وزیر عراق در ادامه اشاره کرد که در این سفر و همچنین در سفرهای دیگر گفت وگوهایی بین وزرای نفت دو کشور انجام خواهد شد مربوط به انتقال نفت خام و در رابطه با این پروژه ها بحث و گفت وگو خواهد شد.

السودانی تصریح کرد که در این دیدار همچنین درباره همکاری امنیتی صحبت به میان آمد و ما تاکید می کنیم امنیت دو کشور جدایی ناپذیر است.

وی افزود که دولت عراق ملتزم است قانون اساسی را به اجرا در آورد و به هیچ گروهی اجازه ندهد از اراضی عراق برای تهدید کشورهای دیگر استفاده کند.

السودانی گفت که این سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که ما این سیاست را در روابطمان دنبال می کنیم که سیاست متوازنی با کشورهای دوست و برادر براساس اصل احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و عدم آسیب رساندن به کشورهای دیگر است.

وی افزود که ما این مسائل امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد تا به تفاهم برسیم و در این سفر رئیس شورای عالی امنیت ملی با همتای خود دیدار خواهد داشت تا از هرگونه تنش جلوگیری شود و از نظر ما گفت وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است.

وی گفت ما بر التزام عراق برای همکاری با ایران در زمینه منافع مشترک تاکید و از میزبانی رئیس جمهور تشکر می کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا