سیاسی

عملیات نظامی پیشمرگه برای تعقیب داعش در کوهستان قره جوخ

نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق عملیات ضد تروریستی ای در رشته کوه قره جوخ در نزدیکی منطقه مخمور برای پاکسازی منطقه و از بین بردن بقایای گروه داعش انجام دادند.

میدل ایست نیوز: نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق عملیات ضد تروریستی ای در رشته کوه قره جوخ در نزدیکی منطقه مخمور برای پاکسازی منطقه و از بین بردن بقایای گروه داعش انجام دادند.

به گزارش بغداد الیوم، وزارت امور پیشمرگه دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که تیپ 18 پیاده نظام و با نظارت محور ششم در نیروهای پیشمرگه، عملیات پاکسازی منطقه کوهپایه کوهستان قره جوخ را انجام داد.

بیانیه مذکور افزود که این عملیات در روستاهای کوهپایه قره جوخ و برای پاکسازی منطقه از عناصر گروه تروریستی داعش انجام شد.

سرتیپ زریان اسماعیل خلیفه، فرمانده تیپ 18 پیاده نظام گفت که این چنین عملیاتی ادامه می یابد و نیروهای پیشمرگه همواره برای مقابله با هرگونه تحرک یا تهدید از سوی تروریست ها بیدار و هوشیار هستند.

پیش از این نیز پیشمرگه عملیات مشترکی در این منطقه با همکاری و هماهنگی با ائتلاف بین المللی و ارتش عراق انجام داده بود.

قره جوخ رشته کوه گسترده ای در شهر مخمور در جنوب شرق نینوا و به فاصله 65 کیلومتری است و طول آن به نزدیک 40 کیلومتر می رسد و یکی از طولانی ترین رشته کوه ها در عراق پس از قندیل و حمرین، حصاروست و زاگرس محسوب می شود.

ارتفاع بلندترین قله این رشته کوه به 2 هزار و 100 متر می رسد و روستاهای مختلفی را در خود جای داده و با توجه به صعب العبور بودن، زیادی غارها، پناهگاه ها و گذرگاه های کوهستانی امکان دسترسی به آن با استفاده از خودرو و ماشین آلات نظامی سخت است.

مسئولان نظامی در بغداد تاکید می کنند رشته کوه قره جوخ در مناطق مرزی بین اقلیم کردستان و نینوا واقع شده و جزء مناطق مورد مناقشه است از این رو به پناهگاه امنی برای گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل، از زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003، تحت کنترل احزاب و نیروهای کرد بود اما ارتش عراق در سال 2017 و درپی اقدام اقلیم کردستان برای برگزاری همه پرسی جدایی از عراق، نیروهای پیشمرگه را به عقب راند و وارد این مناطق شد.

برخی از شهرها و روستاهای مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل به خصوص مخمور، خانقین و کفری، همواره هدف حملات مکرر عناصر داعش قرار می گیرد و شماری نظامی و غیرنظامی در این حملات کشته و زخمی می شوند.

همچنین بخوانید

رشته کوه «قره جوخ»، سنگر جدید داعش در عراق

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا