خبر اولسیاسی

رشته کوه «قره جوخ»، سنگر جدید داعش در عراق

رشته کوه قره جوخ که در مناطق مرزی بین اقلیم کردستان و نینوا واقع شده و جزء مناطق مورد مناقشه است، به پناهگاه امنی برای گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: برای چندمین هفته پیاپی نیروهای امنیتی عراق (دستگاه مبارزه با تروریسم) با کمک نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، سلسله عملیات گسترده ای در منطقه کوهستانی «قره جوخ» در شهر مخمور استان نینوا در مرز با اربیل انجام دادند.

در این عملیات، ضمن انجام هلی برد و حملات ائتلاف بین المللی که در روز پنجشنبه به اوج خود یعنی 30 حمله هوایی رسید، سنگرها و مخفیگاه های داعش را هدف قرار دادند.

قره جوخ رشته کوه گسترده ای در شهر مخمور در جنوب شرق نینوا و به فاصله 65 کیلومتری است و طول آن به نزدیک 40 کیلومتر می رسد و یکی از طولانی ترین رشته کوه ها در عراق پس از قندیل و حمرین، حصاروست و زاگرس محسوب می شود.

ارتفاع بلندترین قله این رشته کوه به 2 هزار و 100 متر می رسد و روستاهای مختلفی را در خود جای داده و با توجه به صعب العبور بودن، زیادی غارها، پناهگاه ها و گذرگاه های کوهستانی امکان دسترسی به آن با استفاده از خودرو و ماشین آلات نظامی سخت است.

مسئولان نظامی در بغداد تاکید می کنند رشته کوه قره جوخ در مناطق مرزی بین اقلیم کردستان و نینوا واقع شده و جزء مناطق مورد مناقشه است از این رو به پناهگاه امنی برای گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

گمان می رود بخشی از عناصر گروه تروریستی که اخیرا از سوریه وارد عراق شده اند، رشته کوه های قره جوخ را به عنوان مکان ایمنی برای خود و انجام عملیات در بخش شمال عراق اتخاذ کرده اند.

در همین راستا یک مسئول اطلاعاتی عراق به «العربی الجدید» گفت که مناطق حضور داعش در عراق در چند منطقه که بارزترین آن رشته کوه های قره جوخ است، محصور شده است. وی توضیح داد که این رشته کوه غارهای بسیاری از جمله طبیعی و ساخته دست انسان را شامل می شود و دارای پوشش گیاهی گسترده و چندین دره است.

وی اشاره کرد که عملیات با پیاده نظام در این منطقه تجربه شده اما از آنجا که خسارت های جانی از میان نیروهای امنیتی عراق در پی داشته، اکنون عملیات بر تصویر برداری، رصد هوایی و بمباران متمرکز است و گاهی نیز عملیات هلی برد در منطقه ای معین انجام می شود.

این مسئول اطلاعاتی در عراق تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق در حال حاضر یک سوم مساحت این منطقه کوهستانی را به کنترل خود درآورده اند. وی اشاره کرد داعش به منطقه آشناست و طی روزهای آتی عملیات ویژه ای در این رشته کوه با وجود تداوم حملات هوایی از سوی ائتلاف بین المللی انجام خواهد شد.

داعش اخیرا حملات خود را در برخی از مناطق عراق افزایش داده است و این برخلاف انتظارات مسئولان امنیتی عراق بود چرا که اخیرا چندین فرمانده و رهبر این گروه تروریستی در عملیات مختلف از جمله ابو یاسر العیساوی کشته شدند.

حملات تروریستی اخیر داعش در شمال، غرب و مرکز کشور منجر به شهادت و زخمی شدن دست کم 300 عراقی شد که اکثر آنها در دو انفجار انتحاری در مرکز بغداد در 21 فوریه بود.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: نیروهای امنیتی عراق داده های اطلاعاتی مهمی از سنگرهای داعش در رشته کوه های قره جوخ دارند از این رو حملات هوایی ویژه ای به اهداف داعش و برخی از عملیات ویژه از سوی دستگاه مبارزه با تروریسم انجام می شود.

وی تاکید کرد عملیات امنیتی و نظامی برای از بین بردن بقایای گروه تروریستی داعش به خصوص در مناطق کوهستانی در حال افزایش است تا از هرگونه حمله تروریستی به نیروهای امنیتی و یا شهروندان غیرنظامی جلوگیری شود.

الخفاجی بیان کرد که نیروهای عراقی با نیروهای پیشمرگه هماهنگ هستند تا با بقایای داعش به خصوص در رشته کوه های قره جوخ مبارزه کنند زیرا این رشته کوه از مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد محسوب می شود.

در همین راستا «کاطع الرکابی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: رشته کوه های قره جوخ از خطرناک ترین مناطق تحت کنترل داعش محسوب می شود و در حال حاضر سنگر و دژ داعش است که این مساله کل عراق را تهدید می کند و نه فقط مناطق نزدیک به این رشته کوه را.

وی تامین امنیت آن منطقه و پاکسازی آن از وجود عناصر داعش را کار سختی توصیف کرد که باید با برنامه ریزی و انجام عملیات ویژه و هلی برد و همچنین نظارت 24 ساعته از طریق پهپاد و حتی جنگنده ها برای جلوگیری از تحرکات داعش کنترل شود.

در مقابل «عبدالله طاهر» مسئول منطقه مخمور در حزب دموکرات کردستان در گفت وگویی مطبوعاتی گفت: هماهنگی خوبی بین نیروهای ائتلاف بین المللی و نیروهای پیشمرگه وجود دارد و هر از چندگاهی جنگنده های ائتلاف، پناهگاه های داعش در رشته کوه قره جوخ در شهر مخمور را بمباران می کنند.

وی ضمن هشدار نسبت به فعالیت های داعش در مخمور، رشته کوه قره جوخ را پایگاهی برای داعش دانست که دولت عراق با توجه به مساحت های گسترده آن نمی تواند امنیت آن را تامین کند.

«سعد الحدیثی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق در گفت وگویی با «العربی الجدید» یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن قره جوخ به کانون اصلی گروه تروریستی داعش را منطقه مورد مناقشه بودن بین اربیل و بغداد، دانست که داعش و همه گروه های تروریستی از سال 2003 تاکنون در حال سوء استفاده از این اختلافات هستند.

همچنین بخوانید

گذرگاه‌های مخفی و شکاف‌های مرزی؛ دو ابزار داعش برای ورود به عراق

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا