اجتماعیخبر اولدیدگاهمقالات

آداب و رسوم ازدواج در عراق

خانواده های عراق برای انجام مراسم ازدواج آداب و رسوم زیادی دارند که از خواستگاری تا 7 روز بعد از عروسی را شامل می شود.

میدل ایست نیوز: خانواده های عراق برای انجام مراسم ازدواج آداب و رسوم زیادی دارند. خانواده در عراق شامل تعداد زیادی از اقوام و بستگان می شود. در گذشته بدون اطلاع دختر و توسط والدین او، برایش همسر انتخاب می شد اما اکنون، دختر و پسر عراقی به خصوص در مناطق شهری این آزادی را دارند که شریک زندگیشان را خودشان انتخاب کنند و پدر و مادرها هم جلساتی ترتیب می دهند تا فرزندانشان با یکدیگر آشنا شده و ازدواج کنند.

آداب و رسوم ازدواج در عراق به این ترتیب است:

«مشایه» و «شربت خوران»

در این مرحله از مراسم عروسی، مردان خانواده داماد برای پیشنهاد رسمی ازدواج به دیدار مردان خانواده عروس می روند. در این مرحله از پدر عروس در مورد رضایت یا امتناع او از ازدواج پرسیده می شود و با رضایت او سوره حمد خوانده شده و شربتی پخش می شود که آب میوه مخلوط با گلاب و انار است و با شیرینی و قهوه سرو می شود.

نامزدی

نامزدی شامل مهمانی در خانه عروس است. خانواده عروس و داماد دور هم جمع شده و شام صرف می شود و عروس و داماد حلقه های خود را که معمولا برای عروس از جنس طلا و برای داماد از جنس نقره است به دست می کنند.

«نیشان»

نیشان به اهدای هدایای گرانبها و با ارزش به عروس معروف است که توسط داماد و خانواده اش تقدیم می شود. به عنوان مثال به عروس، طلا، جواهرات، لباس و کفش می دهند. عروس ممکن است در این مراسم یک یا دو لباس بپوشد. در گذشته عروس ملزم به پوشیدن 7 لباس در رنگ های مختلف بود .در نیشان مراسم مذهبی برگزار شده و گاهی اوقات نیز شام صرف می شود.

عقد قرآن

عروس و داماد سه روز قبل از مراسم عروسی در حضور شیخ به عقد هم در می آیند. به این ترتیب که در یک اتاق جداگانه قرار می گیرند، عروس که لباس سفید و ساده و بدون جواهرات و تزئینات پوشیده، پس از اینکه شیخ سه بار از او رضایت می خواهد و بله می گوید، به اتاق دیگری می رود تا لباسی را که مادر داماد به او داده است بپوشد. سپس عروس و داماد پشت میزی رو به سمت شرق می نشینند. روی این میز تزئینات و اشیای دیگری قرار داده شده است که بیانگر عشق، آرامش، احترام، سعادت، باروری و شادی میان همسران است.

حنابندان

حنابندان یک روز قبل از مراسم عروسی برگزار می شود. مادر و خاله های عروس حنا را را با گیاه مورد و مقداری شمع تزئین می کنند و با طرح و نقش روی دست عروس می گذارند.

مراسم عروسی

مراسم عروسی یک روز بعد از حنابندان برگزار می شود. عروس لباس سفید و داماد کت و شلوار نو پوشیده و خانواده و اقوام به رقص و پایکوبی عراقی می پردازند. سپس کیک آورده می شود و در پایان مراسم، عروس جواهراتش را از خانواده همسرش می گیرد.

بعد از مراسم عروسی

فردای عروسی، خانواده عروس صبحانه ای مفصل به خانه خانواده داماد ارسال می کند

هفت روز بعد از مراسم عروسی، عروس و داماد در خانه خود جشن می گیرند. عروس لباس نو می پوشد و با خانواده ملاقات می کنند و هر یک از مهمانان برای عروس و داماد هدیه ای می آورند.

همچنین بخوانید:

صبحانه بغدادی، میراث تمدن عباسی

منبع
امان نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا