اقتصادیخبر اول

همکاری بغداد و امان در استخراج فسفات و سیلکون با درآمدی معادل بودجه 20 سال عراق

با وجود تهدیدات در اقتصاد نفت محور که عراق به طور کامل در تأمین بودجه خود به آن وابسته است، این کشور هنوز به سمت سرمایه گذاری در معادن و منابع طبیعی خود حرکت نکرده است.

میدل ایست نیوز: با وجود تهدیدات در اقتصاد نفت محور که عراق به طور کامل در تأمین بودجه خود به آن وابسته است، این کشور به سمت سرمایه گذاری در معادن و منابع طبیعی خود حرکت نکرده است.

به گزارش «Yes Iraq» اخیرا در مذاکرات «خالد بتال» وزیر صنعت عراق، «یوسف الشمالی» وزیر صنعت و تجارت اردن و «صالح الخرابشه» وزیر انرژی و معادن اردن، به بررسی این موضوع پرداخته شده و بر همکاری در زمینه معادن و منابع طبیعی به ویژه فسفات و سیلیکون تاکید شده است.

در بیانیه مشترک عراق و اردن بر محورهای همکاری از جمله در زمینه فسفات و اینکه معادن در آینده اقتصادی دو کشور نقش تعیین کننده ای دارند تاکید شده است.

بر اساس این بیانیه، باید اقدام مشترکی در زمینه سرمایه گذاری انجام شود و این پرونده پس از بررسی توسط کارشناسان در مقیاس بزرگتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عراق دومین منبع فسفات جهان به ارزش تقریبی یک تریلیون و 400 میلیارد دلار

علاوه بر این به این موضوع اشاره شده که جهان به سمت فناوری های نو و دیجیتالی شدن پیش می رود که پایه این فناوری ماده سیلیکون است.

از طرفی عراق مواد خام زیادی دارد که مورد بهره برداری قرار نگرفته است، برای همین امکان دستیابی به مشارکت واقعی میان دو طرف در زمینه معادن وجود دارد.

عراق دومین دارنده ذخایر فسفات در جهان است و میزان این ذخایر در صحرای غربی عراق بیش از 10 میلیارد تن تخمین زده می شود که معادل 9 درصد از کل ذخایر جهانی است.

میانگین قیمت فسفات در سال جاری بیش از 150 دلار در هر تن است. این بدان معناست که ارزش فسفات عراق به 1.5 تریلیون دلار و معادل بودجه عراق برای یک دوره 15 ساله است.

ساخت ماده سیلیکون نیز بر پایه سیلیس خام است که عمدتاً در ماسه‌های صحرای غربی عراق و استان الانبار یافت می‌شود.

قیمت هر تن ماسه سیلیس تنها 7.7 دلار است، اما هرچه خلوص این ماده بیشتر شود، بهای آن بالاتر می رود و به حدود 60 دلار در هر تن می رسد، به ویژه که فرآیندهای تصفیه هزینه زیادی ندارند و خلوص 98.5 درصد دستگاه های ساده و در دسترس ممکن است. قیمت پوکه سیلیس نیز که به صورت صنعتی تهیه می شود صدها دلار به ازای هر کیلوگرم است.

اگر سرمایه گذاری در صنعت سیلیس و خالص سازی آن انجام شود، با احتساب قیمت هر تن سیلیکون که هزار دلار است، و نیز 50 میلیون تن سیلیکون از 75 میلیون تن سیلیس متعلق به عراق تولید شود، درآمد این کشور به 500 میلیارد دلار می رسد که معادل بودجه 5 سال عراق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا