اقتصادیخبر اول

افزایش تولید نفت در خاورمیانه با راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید از جمله در کربلا

داده های امروز یک شرکت انرژی حاکی از افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی عمده در عراق از ابتدای سال ۲۰۲۳ پس از بهره برداری از پالایشگاه کربلاست.

میدل ایست نیوز: داده های امروز یک شرکت تخصصی در زمینه انرژی حاکی از افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی عمده در عراق از ابتدای سال ۲۰۲۳ پس از ساخت و بهره برداری از پالایشگاه‌های جدید در خاورمیانه از جمله پالایشگاه کربلاست.

طبق داده‌های شرکت آمریکایی «S&P Global Commodity Insights» که بزرگترین ارائه دهنده اطلاعات در زمینه انرژی در جهان است، با راه اندازی پالایشگاه های جدید از جمله پالایشگاه های بزرگ در خاورمیانه، تغییراتی در تجارت نفت خام و فرآورده های آن در سال 2023 انتظار می رود. به ویژه که تحریم هایی بر صادرات فرآورده های نفتی روسیه اعمال شده و چین بهره فراوانی از صادرات محصولاتش دارد.

این شرکت افزود: بهره برداری از پالایشگاه جدید «الزور» در کویت با ظرفیت 615 هزار بشکه در روز، پالایشگاه «جازان» در عربستان سعودی با ظرفیت 400 هزار بشکه در روز، پالایشگاه کربلای عراق با ظرفیت 140 هزار بشکه در روز و «الدقم» عمان با ظرفیت 230 هزار بشکه در روز، تولید نفت خام منطقه در سال 2023 را به 9.3 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

این شرکت اقتصادی آمریکایی همچنین پیش بینی کرد که کل صادرات محصولات نفتی عمده شامل بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما و نفت کوره در اوایل سال 2023 به 3.37 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و اینکه پالایشگاه های جدید خاورمیانه به عرضه بیشتر گازوئیل به آسیا و اروپا در میان مدت می انجامد و قادر است اروپا را از کمبود عرضه به مازاد ذخایر سوق دهد.

پالایشگاه کربلا ماه گذشته پیش به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از اول سال آینده با ظرفیت کامل راه‌اندازی می‌شود و بنزین سوپر 95 تولید می‌کند که عراق را تا حد زیادی از واردات بنزین بی نیاز خواهد کرد.

عراق هم‌اکنون 12 پالایشگاه دارد که ظرفیت آنها مجموعا یک میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که تولید نفت عراق هم‌اکنون بیش از 4.6 میلیون بشکه در روز است.

یک مقام آگاه تأکید کرد که این پالایشگاه هر دو نوع نفت سبک و سنگین را پالایش می‌کند و 20 نوع مشتقات نفتی تولید می‌کند و 33 واحد تولیدی و یک نیروگاه برق با توان 200 مگاوات دارد.

این پالایشگاه طی قرارداد عراق با کنسرسیومی از شرکت‌های کره‌ای به ریاست شرکت هیوندای در سال 2014 به ارزش 6.5 میلیارد دلار ساخته شده است.

در این راستا، «حسین طالب»، مدیر شرکت توزیع فراورده‌های نفتی عراق، گفت که این کشور روزانه 31 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که 16 میلیون لیتر آن وارد می‌شود.

پالایشگاه نفت کربلا قرار است با تولید 9-10 میلیون لیتر بنزین در روز واردات این محصول در عراق را به میزان 70 درصد کاهش دهد.

از سوی دیگر، قرار است ظرف 2 سال آینده پالایشگاه‌های تازه‌ای در عراق به بهره‌برداری برسند که باعث خودکفایی کشور در تولید بنزین خواهد شد.

در ماه ژوئیه گذشته، وزیر نفت سابق عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که وزارت نفت و دولت عراق با جدیت برای افزایش تولید مشتقات نفتی و توقف واردات آنها تلاش می‌کنند و افزود که گام اول در مسیر خودکفایی در مشتقات نفتی با افتتاح پالایشگاه کربلا تا پیش از پایان سال جاری میلادی برداشته خواهد شد.

او افتتاح پالایشگاه کربلا را یک دستاورد مهم اقتصادی در سایه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست که موجب صرفه‌جویی فراوان در منابع ارزی کشور می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا