اقتصادی

رکوردشکنی صادرات مصر در پی تحریم روسیه و کاهش ارزش جنیه

صادرات کالاهای مصر در 10 ماه نخست امسال با 12 درصد رشد به رقم بی سابقه 30.4 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: صادرات کالاهای مصر در 10 ماه نخست امسال با 12 درصد رشد به رقم بی سابقه 30.4 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش CNN، آمارهای رسمی شوراهای صادرات مصر نشان می‌دهد که با کاهش ارزش جنیه مصر در برابر دلار، کالاهای مصری در برابر کالاهای مشابه چینی و روسیه‌ای در بازارهای اروپایی ارزش رقابتی پیدا کرده‌اند.

این گزارش افزوده که به طور خاص صادرات کود شیمیایی مصر به کشورهای اروپایی در 10 ماه نخست امسال به 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته که رشد 187.5 درصدی را نشان می‌دهد و علت آن توقف صادرات کود از روسیه به اروپا به علت تحریم‌هاست.

همزمان «ماری لویس بشاره»، رئیس شورای صادرکنندگان پوشاک مصر، اعلام کرد که صادرات پوشاک آماده این کشور در 10 ماه نخست امسال به 2.1 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به 2.4 میلیارد دلار خواهد رسید و افزود که علت آن، افزایش تولید کارخانه‌های مصری و کاهش قیمت تمام شده پوشاک به دلار است.

مصر در سال 2021 اعلام کرد که 2.049 میلیارد دلار پوشاک صادر کرده که نسبت به سال پیش از آن 40.3 درصد رشد نشان داده و همه رکوردها را شکسته بود.

لویس افزود که عامل دیگری که موجب افزایش اقبال به کالاهای مصری شده نزدیک بودن آن به بازارهای اروپا در مقایسه با چین است که باعث می‌شود قیمت حمل و نقل کم‌تر شود.

وی خبر داد که 60 درصد صادرات پوشاک مصر به امریکا و 33 درصد به اروپا و مابقی به کشورهای عربی است.

از سوی دیگر، «ولید جمال‌الدین» رئیس شورای صادرات مصالح ساختمانی مصر، تأکیدکرد که صادرات مصالح ساختمانی مصر در 10 ماه نخست امسال با رشد 10 درصدی به 6.5 میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال به 7.5 تا 8 میلیارد دلار رسیده است.

بیشترین صادرات مصر مربوط به صنایع شیمیایی با 23 درصد و در رتبه بعد مصالح ساختمانی با 19 درصد و صنایع غذایی با 11 درصد است.

بیشتری صادرات مصالح ساختمانی مصر به ترتیب به عربستان، امارات و لیبی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا