خبر اولسیاسی

برنامه عربستان برای اعدام دسته جمعی در ایام کریسمس

یک روزنامه بریتانیایی نوشت که عربستان قصد دارد از کریسمس به عنوان پوششی برای اعدام های دسته جمعی استفاده کند تا حواس ها از این اقدام پرت شود.

میدل ایست نیوز: عربستان قصد دارد از کریسمس به عنوان پوششی برای اعدام های دسته جمعی استفاده کند تا حواس ها از این اقدام پرت شود.

به گزارش «الحره» نمایندگان پارلمان بریتانیا در نامه ای به وزیر امور خارجه بریتانیا که توسط روزنامه «تلگراف» منتشر شد، گفتند که عربستان از کریسمس به عنوان پوششی برای ارتکاب جنایات استفاده خواهد کرد، همانطور که در سال 2016 حدود 50 نفر از جمله کودکان در اواخر دسامبر اعدام شدند.

در این نامه آمده است: ما عمیقا نگران هستیم که عربستان ممکن است در ایام تعطیلات، زمانی که چشم جهان به جای دیگری است و مقامات عربستان احساس می کنند کمتر با واکنش دیپلماتیک مواجه خواهند شد، اعدام دسته جمعی انجام دهد.

این نامه می‌افزاید: عربستان سابقه اعدام در طول تعطیلات و سال جدید را دارد، همانطور که در سال‌های 2016 و 2020 زمانی که پاسخ سریع از سوی جامعه جهانی دشوار بود، انجام داد. ما از شما می‌خواهیم پیش از آن که دیر شود، برای بیان اینکه این اقدام کاملاً غیرقابل قبول است، پیش از تعطیلات، گزارش‌های خود را ارائه کنید.

بنا به گفته گروه های حقوق بشری، آمار اعدام حدود 60 نفر در عربستان، احتمالا خیلی بیشتر است.

در این نامه آمده است: «عربستان در دو هفته گذشته حداقل 20 نفر از جمله 12 خارجی را اعدام کرده است». نمایندگان پارلمان بریتانیا نیز افزودند: «تصادفی نیست که عربستان سلسله اعدام های اخیر خود را در حالی انجام داد که جهان در حال تماشای جام جهانی بود.»

روزنامه تلگراف برای اظهار نظر با مقامات عربستان تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

نوامبر گذشته، عربستان دو شهروند خود را به اتهام جرائم مواد مخدر اعدام کرد و مجموع اعدام ها ظرف دو هفته را به 17 نفر رساند.

عربستان پیش از این متعهد شده بود که برای جرائم مواد مخدر مجازات اعدام اعمال نکند، اما ناگهان وعده خود را پس گرفت و 7 شهروند عربستانی و ده تبعه خارجی را اعدام کرد و مجموع اعدام های امسال را به 144 نفر رساند.

موج اعدام ها در عربستان، «دیوید دیویس» وزیر محافظه کار سابق بریتانیا را بر آن داشت تا نامه ای خطاب به وزیر امور خارجه بریتانیا و سفیر عربستان در بریتانیا بنویسد و از آنها بخواهد در پرونده متهم، «حسین ابوالخیر» که طبق گزارش روزنامه گاردین تبعه اردنیست، مداخله کنند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در 22 نوامبر گفت که از ده نوامبر 17 مرد در عربستان به اتهام جرائم مواد مخدر و قاچاق اعدام شده اند واین اعدام ها را “بسیار تاسف بار” توصیف کرد.

«الیزابت تروسل» سخنگوی این سازمان، در نشست خبری در ژنو گفت که اعدام شدگان از سوریه، پاکستان، اردن و عربستان سعودی بودند و این اقدام عربستان، تعداد کل اعدام ها در سال جاری در این کشور را به 144 نفر می رساند.

بر اساس آماری که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده، تعداد اعدام ها در عربستان در سال 2022 دو برابر سال گذشته شده که نشان دهنده افزایش شدید این رویه است و توسط سازمان های بین المللی حقوق بشر به شدت محکوم شده است.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا