خبر اولسیاسی

استمرار انزوای سیاسی صدر؛ تضعیف امریکا و تقویت ایران

رویترز در تحلیلی ادامه انزوای سیاسی رهبر جریان صدر را موجب قدرتمندتر شدن ایران در عراق دانست و این وضعیت را بدترین سناریو برای امریکا توصیف کرد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی تحلیلی تأکید کرد که ادامه انزوای سیاسی «مقتدی صدر» موجب شده که «ایران، که عملا ده‌ها گروه مسلح شیعی در عراق را زیر نگین خویش دارد، از این وضعیت استفاده کند و این بدترین سناریو برای امریکا و متحدانش است».

بر اساس این گزارش، تصمیم صدر درباره کناره‌گیری از فعالیت سیاسی باعث شده که برخی هواداران او از اینکه با کنار رفتن او «احزاب فاسد» سلطه خود را بر دولت تحکیم کنند، ابراز نگرانی می کنند.

چهار مقام امنیتی عراقی به «رویترز» گفته‌اند که «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق، با تغییر مناصب عالی‌رتبه امنیتی از جمله منصب مهم رئیس دستگاه اطلاعات ارتش، آنها را به چهره‌های نزدیک به احزاب مورد حمایت ایران واگذار کرده است.

همزمان 5 نماینده شیعه و 2 مقام نزدیک به صدر گفته‌اند که السودانی در جلسات خصوصی درخواست های مخالفان صدر برای برکناری مقامات دولتی نزدیک به صدر را نپذیرفته و آن را موجب خطر اقدامات خشونت‌آمیز در کشور دانسته است.

یک مقام دولتی در این باره تأکید کرده که السودانی می‌کوشد که «اژدها» را بیدار نکند.

با وجود این، یک مقام نزدیک به صدر تأکید کرده که به محض آشکار شدن نشانه‌های انتخابات جدید، دوباره سروکله صدر پیدا خواهد شد.

یک تحلیلگر سیاسی مقیم بغداد به «رویترز» گفته که «ناکامی صدر در تشکیل دولت مورد نظرش و فروپاشی ائتلاف او در برابر متحدان ایران بر موضع وی تأثیر گذاشته و باعث شده که فعالیتش را محدود کند».

در ماه اوت گذشته، در پی اعلام کناره‌گیری آیت الله سیدکاظم حائری از مرجعیت که با تعریض به مقتدی صدر همراه بود، صدر اعلام کرد که از سیاست کناره گیری می‌کند.

این اعلام صدر با حمله گسترده هوادارانش به ساختمان‌های دولتی و حدود 24 ساعت درگیری مسلحانه در منطقه خضراء بغداد همراه شد، هرچند بعد از آن مقتدی صدر در یک کنفرانس مطبوعاتی از هواداران خود به شدت انتقاد کرد و به آنان دستور داد که از منطقه خضراء خارج شوند و فورا به خشونت‌ها پایان دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا