خبر اولسیاسی

نگاهی به عراق در سال 2022

2022 سالی پر از حوادث در عراق بود، در این سال عراق شاهد تعرضات امنیتی و حملات موشکی، تظاهرات و اعتراضات بوده و صحنه سیاسی کشور نیز تغییراتی را به خود دید و عراق ارتباط بیشتری با کشورهای عربی و عضو شورای همکاری برقرار کرد.

میدل ایست نیوز: سال 2022 سالی پر از حوادث در عراق بود، در این سال عراق تعرضات امنیتی و حملات موشکی، تظاهرات و اعتراضات را شاهد بود و صحنه سیاسی کشور نیز تغییراتی را به خود دید. همچنین در این سال عراق ارتباط بیشتری با کشورهای عربی و عضو شورای همکاری برقرار کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، در این سال و در ژانویه 2022، محمد الحلبوسی، مجددا به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

عبداللطیف رشید نیز با کسب رای اعتماد پارلمان در 13 اکتبر، نهمین رئیس جمهوری عراق شد و در 27 اکتبر نیز محمد شیاع السودانی، به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد.

حملات موشکی و راکتی

مناطق مختلف عراق در سال 2022 هدف حملات ایران قرار گرفت که اولین آن شلیک 12 موشک بالستیک به اربیل در 13 مارس بود که تهران ادعا کرد یک مرکز استراتژیک اسرائیل را هدف قرار داده است.

ایستگاه تصفیه نفت در اربیل در 6 آوریل و پالایشگاه نفتی شرکت کار در اربیل در 1 مه هدف حملات راکتی قرار گرفت که رسانه های محلی ایران را متهم کردند.

میدان گازی کورمور در جمجمال در سلیمانیه در 22 ژوئیه هدف اصابت یک راکت قرار گرفت و در 29 سپتامبر نیز وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرد که یک شهروند امریکایی در حمله موشکی ایران به مواضع کردهای مخالف در اقلیم کردستان کشته شد.

رسانه های ایرانی در 14 نوامبر نیز اعلام کردند که سپاه پاسداران ایران مقر احزاب کرد مخالفت ایران در اربیل را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

تنش با ترکیه

در پی حمله به ییلاق برخ در زاخو در شمال اقلیم کردستان، 9 شهروند عراقی کشته شدند که در پی این حمله دولت عراق، ترکیه را متهم کرد اما ترکیه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد.

در پی این حمله روابط سیاسی عراق و ترکیه دچار تنش شد و تظاهراتی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد شکل گرفت و تظاهرات کنندگان سرکنسولگری های ترکیه را بستند.

ارتباط با کشورهای عربی

عراق در سال 2022 اقداماتی را برای نزدیک شدن به محیط عربی خود انجام داد از جمله آن شرکت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق در نشستی با سران اردن، مصر و امارات بود که در شهر العقبه اردن برگزار شد.

الکاظمی همچنین در نشست پنج جانبه ای در شهر العلمین در مصر شرکت کرد که در این نشست نیز سران مصر، اردن، بحرین و امارات حضور داشتند.

نخست وزیر سابق عراق و بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن در 6 اکتبر، سنگ بنای پروژه اتصال برق عراق و اردن و اعلام آغاز انجام این پروژه را قرار دادند.

20 دسامبر نیز اردن میزبان نشست بغداد 2 برای همکاری و شراکت بود که نمایندگانی از فرانسه، ترکیه، مصر، کویت، عربستان، امارات، قطر، عمان، بحرین و ایران در آن شرکت کردند.

عراق و شورای همکاری

عراق در سال 2022 میزبان پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در ماه ماه به عربستان سفر کرد و این سفر در چارچوب تلاش هایش برای تقریب دیدگاه های بین ایران و عربستان بود.

الکاظمی در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفت وگو کرد و پس آن به تهران رفت و با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار و بر حل مشکلات در منطقه تاکید کرد.

نخست وزیر سابق عراق در نشست جده با حضور سران شورای همکاری و برخی از سران کشورهای عربی و رئیس جمهوری امریکا برگزار شده بود نیز شرکت کرد.

پس از الکاظمی، نخستین سفر محمد شیاع السودانی، به کویت بود و او در این سفر با ولیعهد کویت دیدار کرد.

السودانی در نشست سران کشورهای عربی با چین در عربستان نیز شرکت کرد. در این نشست رئیس جمهور چین گفت که موقعیت عراق به گونه ای است که می تواند نقش مهمی در پروژه های توسعه پایدار ایفا کند.

از جمله بارزترین رویدادها در عراق در سطح منطقه ای، مشارکت نیروی دریایی عراق با نیروی دریایی امریکا و کویت در رزمایش نظامی مشترک در آب های مشترک برای تقویت امنیت دریانوردی بود.

در سال 2022 نخستین عمره گزار عراقی با خودروی شخصی خود از طریق گذرگاه مرزی زمینی عرعر به عربستان رفت.

مقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در سال 2022 که بیشترین کرسی در انتخابات پارلمانی عراق را کسب کرده بود، به مشارکت با احزاب سیاسی برای تشکیل دولت منجر نشد و به نمایندگان خود دستور از نمایندگی پارلمان استعفا دهند.

در اعتراض به فرایند سیاسی عراق، طرفداران صدر تظاهرات کردند و به پارلمان یورش بردند تا اینکه صدر دستور عقب نشینی به آنها داد.

آنها سپس چند روز بعد مجددا به پارلمان و منطقه خضراء یورش بردند و صدر در آنجا اعتصاب نامحدود اعلام کرد.

در پی تظاهرات در منطقه خضراء خشونت به راه افتاد و این منطقه به میدان جنگی میان طرفداران صدر و نیروهای امنیتی تبدیل شد.

با بالاگرفتن درگیری ها و استفاده از سلاح نیمه سنگین و حمله راکتی به منطقه خضراء، صدر در سخنرانی ای عقب نشینی طرفداران خود را خواستار شد.

فوت شاعر معروف عراقی و عادی سازی روابط

مظفر النواب، شاعر معروف عراقی در سال 2022 در خارج از کشور جان باخت و سپس به درون کشور انتقال داده شد تا مراسم تشییع جنازه او در بغداد برگزار شود.

از جمله دیگر رویدادهای مهم در عراق در سال 2022، رای پارلمان عراق به قانون ممنوعیت عادی سازی و برقراری روابط با رژیم صهیونیستی با مجازات هایی تا حد اعدام بود.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا