خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

عراق همچنان به نقش میانجیگری خود در سال 2023 ادامه می دهد

به باور سجاد جیاد، پژوهشگر بنیاد قرن، عراق به علت موقعیت جغرافیای سیاسی خود در خاورمیانه به نقش میانجی خود در منطقه ادامه خواهد داد.

نویسنده: مینا الدورابی

میدل ایست نیوز: به باور کارشناسان، صرف نظر از تغییر دولت و روی کار آمدن محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق و نامشخص بودن چشم انداز خاورمیانه، این کشور به نقش خود به عنوان میانجی خاورمیانه در سال 2023 نیز ادامه خواهد داد. دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق، از روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران و جهان غرب برای بهبود اوضاع عراق و تبدیل بغداد به پایتختی مناسب برای همکاری های منطقه ای، استفاده کرد.

در سال های اخیر و پس از چندین دهه درگیری داخلی و تحریم های گسترده، بغداد بازیابی توانمندی اقتصادی و کسب حمایت دیگر کشورها برای احیای موقعیت سیاسی پیشین خود در خاورمیانه را خواستار شده است. روابط نسبتا خوب عراق با کشورهای خاورمیانه به توسعه روابط این کشور با عربستان سعودی و سفر هیئت های مهم دیپلماتیک بین دو کشور پس از دهه ها وقفه، انجامیده است.

به باور سجاد جیاد، پژوهشگر بنیاد قرن (century foundation)، عراق، به علت موقعیت جغرافیای سیاسی خود در خاورمیانه، به نقش میانجی خود در منطقه، ادامه خواهد داد. وی در ادامه گفت: «بغداد دارای روابط خوبی با همه دولت هاست. همین مسئله، بغداد را به میانجی گری بین دولت های مختلف تبدیل خواهد کرد. همچنین، عراق از نظر اهداف جغرافیای سیاسی، برای کشورهایی همچون ایران، ترکیه و امریکا، کشور بسیار مهمی محسوب می شود.»

مذاکرات بین تهران و ریاض از آوریل 2021 در بغداد، آغاز شد. از این گفت وگوها، به عنوان تلاش برای تنش زدایی در خاورمیانه تجلیل شده است. نخست وزیر جدید عراق نیز پس از روی کار آمدن دولت خود، به درخواست کشورها برای تداوم مذاکرات و ایفای نقش میانجی، پاسخ مثبت داده است.

در ماه نوامبر، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق به تلاش دولت جدید برای ادامه گفت وگوها و کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی اشاره کرد. وی گفت: «خواست ریاض و تهران، ادامه یافتن مذاکرات است، اما چالش های اساسی باقی مانده است.»

وزیر امور خارجه عراق همچنین ضمن اشاره به تاریخچه روابط خوب کشورش با ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران، توانمندی بغداد برای گفت وگو با مقامات ایرانی و امریکایی را یادآور شد و گفت: «برای تثبیت امنیت در خاورمیانه، باید برای بحران های اساسی این منطقه، همچون درگیری های فلسطین و بحران های یمن و لیبی راهکارهایی سازنده ارائه شود.»

با این وجود او تاکید کرد که عراق بر نقش میانجی گری خود ادامه خواهد داد و امیدوار است بتواند به نتایجی که برای عراق و منطقه مفید باشد برسد.

در نشست بغداد 2 در اردن نیز نقش عراق برای میانجیگری منطقه ای بار دیگر مطرح شد و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تلاش های تازه ای را برای میزبانی از مذاکرات ایران با عربستان، اردن و مصر آغاز کرد.

عراق همچنان امیدوار است بتواند به نقش خود به عنوان یک میانجیگر موثر منطقه ای ادامه دهد و در این زمینه ضمن تقویت جایگاه منطقه ای خود در حفظ صلح و آرامش در منطقه موثر باشد.

منبع
نشنال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا