اقتصادی

آغاز روند کاهشی قیمت ارز در عراق

با تشدید اقدامات دولت برای مهار قیمت ارز، قیمت دلار در بازارهای عراق کاهش شدید را نشان داد.

میدل ایست نیوز: با تشدید اقدامات دولت برای مهار قیمت ارز، قیمت دلار در بازارهای عراق کاهش شدید را نشان داد.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح» عراق، قیمت ارز که در بازارهای عراق از 16 هزار و 700 دینار عبور کرده بود، در پایان روز دوشنبه (23 ژانویه) کم‌تر از 16 هزار دینار معامله شد.

قیمت رسمی دلار در عراق 1470 دینار است و دولت می‌کوشد که قیمت بازار آزاد را به این مبلغ بازگرداند.

دولت عراق در روزهای اخیر با صدور 7 بخشنامه تلاش کرد که با همکاری بخش خصوصی مانع از افزایش قیمت کالاها و تورم به علت افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شود.

از جمله مصوبات دولت در این باره، فروش دلار به قیمت 1460 دینار برای تاجران خرده‌پا توسط بانک تجاری عراق و اختصاص 500 میلیون دلار به این منظور بود.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق اخیرا در این باره با رؤسای اتاق‌های بازرگانی عراق تشکیل جلسه داد و تأکید کرد که دولت در پی تقویت بخش خصوصی و افزایش سهم آن در اقتصاد کشور است.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر عراق روز گذشته رئیس بانک مرکزی و رئیس بانک تجاری عراق را برکنار کرد.

نخست وزیر عراق گفت که رؤسایی که در بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منصوب شدند، مهارت هایی دارند و برای کاهش قیمت ارز تلاش خواهند کرد.

در هفته های اخیر گزارش های متعدد از اصلی ترین علل افزایش قیمت ارز را اقدامات بانک فدرال امریکا برای جلوگیری از پول‌شویی و انتقال ارز از عراق به کشورهای همسایه دانستند.

با وجود این، نخست وزیر عراق، روز شنبه طی اظهاراتی افزایش قیمت ارز را نتیجه اقداماتی سختگیرانه و لازم برای اصلاح اقتصادی عراق دانست و از آن حمایت کرد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا