خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بحران کمبود شدید مدارس و خطر بی سوادی در عراق

مدارس برخی از مناطق عراق چهار نوبته شده اند و این امر خطر بسیار بزرگی برای دانش آموزان دارد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه انجمن زنان عراق، «عباس کاظم السودانی»، رئیس اتحادیه معلمان عراق، تاکید کرد که بی سوادی در عراق به یک پدیده تبدیل شده و به این نکته اشاره کرد که تعداد معلمان استخدامی از یک میلیون نفر فراتر رفته است.

السودانی همچنین روز یکشنبه، 22 ژانویه سال 2023 گفت که پس از دستور «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق، تعداد معلمین در عراق از یک میلیون نفر فراتر رفته و همچنین تعداد دانش آموزان در عراق نیز به بیش از 13 میلیون نفر رسیده است.

وی در ادامه افزود که آنچه روند آموزشی در عراق را دربرگرفته این است که درصد توزیع دانش آموزان در استان های مختلف به جز اقلیم کردستان یکسان نیست و این امر به منطقه و استان مربوط می شود و همچنین در کنار آن با تراکم تعداد دانش آموزان در داخل مدرسه و کلاس، علاوه بر دو نوبته و سه نوبته بودن مدارس، مواجه هستیم.

عباس السودانی در ادامه به این نکته اشاره کرد که تراکم تعداد دانش آموزان در زمان رژیم سابق تاثیر منفی بر شرایط آموزشی کشور داشته است.

وی همچنین افزود که زیرساخت ها یکی از مهم ترین موانع در عملیات آموزشی عراق است و در کمبود شدید تعداد مدارس در کشور نمود پیدا می کند.

رئیس اتحادیه معلمان عراق در ادامه گفت که کمبود مدارس با توجه به تراکم تعداد دانش آموزان در کلاس ها بر عملکرد معلمان و مواد علمی تدریس شده به دانش آموزان تاثیر منفی گذاشته است؛ چنان که تعداد دانش آموزان گاهی به 80 تا 100 نفر در یک کلاس می رسد.

وی همچنین افزود که این مشکل به طور کامل حل نشده است.

السودانی در ادامه گفت که برای این مسئله برخی راه حل های موقتی مانند ساخت مدارس کانتینری یا تقسیم مدارس وجود دارد که بر دانش آموزان و روحیه آنها تاثیر می گذارد. همچنین معلمین به سطح معیشتی مناسب نرسیده اند و حقوق خود را از نظر مسکن و تامین اجتماعی دریافت نکرده اند.

رئیس اتحادیه معلمان عراق در ادامه افزود که عدم اختصاص بودجه مناسب به وزارت آموزش و پرورش عراق بر عملکرد این وزارتخانه تأثیر گذاشته است.

السودانی همچنین به این نکته اشاره کرد که برخی از مناطق شهر بغداد به علت تعداد کم دانش آموزان موجود در آن و مساحت محل آموزش دارای مدارسی نمونه است.

وی همچنین در ادامه افزود که شهر صدر یا منطقه الشعله با رشد جمعیتی بالایی مواجه است و در نتیجه این مسئله بر مدارسی که در این دو منطقه قرار دارند تاثیر گذاشته و این امر همزمان با رشد جمعیت در سراسر کشور عراق مرتبط است.

رئیس اتحادیه معلمان عراق در ادامه گفت که تعداد دانش آموزانی که در سال جاری در مدارس عراق ثبت نام کرده اند به بیش از یک میلیون و 400 دانش آموز دختر و پسر می رسد، این در حالی است که شرایط مدارس به علت کمبود شدید در تامین نیازهای موجود بهتر نشده است.

السودانی در مورد تعداد مدارس مورد نیاز در عراق گفت که اگر مدارس یک نوبته باشند تعداد مورد نیاز به آنها 13-14 هزار مدرسه و اگر مدارس دو نوبته باشند نیاز به آنها 8 هزار مدرسه است.

وی همچنین در ادامه افزود که در ماه دسامبر گذشته پروژه ای را تحت عنوان پروژه ملی برای ساخت مدارس به نخست وزیر، محمد شیاع السودانی ارائه کرده و وی پاسخ داده که کمیته ای که برای ساخت مدارس تشکیل شده است روی آن کار خواهد کرد.

السودانی همچنین گفت که اقدامات کشورهای خارجی و از جمله کشور چین همزمان با رشد جمعیت در عراق تاثیر منفی بر عملکرد آموزشی کشور داشته است.

وی در ادامه افزود که مدارس برخی از مناطق عراق چهار نوبته شده اند و این امر خطر بسیار بزرگی برای دانش آموزان دارد.

السودانی همچنین گفت که وضعیت بی سودای در عراق وخیم تر شده و به یک پدیده در کشور تبدیل شده است.

منبع
رابطة المرأة العراقیة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا