خبر اولسیاسی

تکذیب ادعای پومپئو درباره اظهارات «حیدر العبادی» در خصوص سردار سلیمانی

ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» ادعاهای مطرح‌شده در خاطرات «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق امریکا را تکذیب کرد.

میدل ایست نیوز: ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» ادعاهای مطرح‌شده در خاطرات «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه سابق امریکا را تکذیب کرد.

به گزارش «روسیا الیوم» ائتلاف نصر امروز (شنبه 28 ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که آنچه در خاطرات «مایک پومپئو» به حیدر العبادی نسبت داده شده کاملا بی اساس است.

این بیانیه افزوده که بررسی تاریخ دیدارها نشان می‌دهد که این ادعا بی اساس است چون توافق هسته‌ای با ایران در 18 اکتبر 2015 امضا شد که به رفع تحریم‌ها علیه ایران در 16 ژانویه 2016 انجامید.

این بیانیه افزوده که رئیس جمهوری سابق امریکا در 8 مه 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد و در نوامبر 2018 تحریم‌های ایران را بازگرداند و این تحریم‌ها در سال‌های 2019 و 2020 افزایش پیدا کرد و شامل بخش بانکی ایران شد که در آنچه پومپئو آمده به این زمان مربوط می‌شود و در سال 2017 پرداخت اموال برای خرید برق از ایران اساسا مشمول تحریم نبود تا وی بخواهد در این باره با نخست‌وزیر وقت عراق مذاکره کند.

این بیانیه افزوده که علاوه بر این، پومپئو در سال 2017 به عراق سفر نکرد و اولین سفرش به عراق در اوایل 2019 بود.

ائتلاف نصر تأکید کرده که این اظهارات کاملا بی اساس است و بیشتر به خود مقامات امریکایی آسیب می زند و این ادعا که «سردار قاسم سلیمانی بالاترین مقامات عراقی را تهدید می‌کرده چیزی جز تلاش برای توجیه ترور وی که نقض صریح حاکمیت عراق بود نیست».

این بیانیه تأکید کرده که همه دیدارها در این سطح به صورت رسمی ثبت و ضبط می‌شود و از نهادهای امریکایی خواسته که اگر هرگونه شاهدی درباره این ادعا دارند ارائه کند.

ائتلاف نصر تأکید کرده که سال‌های 2014-2018 سال‌هایی است که عراق تابع محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی نبود و از اختلافات به نفع عراق استفاده کرد و توانست تروریسم داعشی را شکست دهد.

این بیانیه افزوده که در کنار تکذیب این ادعا، اهانت به یک چهره ملی در عراق را نیز شدیدا محکوم می‌کنیم.

پومپئو در خاطرات خود مدعی شده است که در مذاکره با حیدر العبادی در مقام نخست‌وزیر عراق تلاش کرده وی را به توقف واردات برق از ایران به علت تحریم‌های امریکا متقاعد کند.

به ادعای پومپئو، که العبادی در این مذاکرات به وی گفته که امریکا حداکثر می‌تواند پولش را از او بگیرد، «اما وقتی شما بروی، قاسم سلیمانی وارد می‌شود و او جان مرا می‌گیرد».

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا