سیاسی

وزیر خارجه مصر در سفر به مسکو پیام بلینکن را به همتای روسی‌اش رساند

وزیر امور خارجه مصر که طی سفری رسمی به مسکو رفته است در دیدار با همتای روس خود درباره روند روابط بین دو کشور و حمایت از آن رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره حمایت از روابط دوجانبه رایزنی کردند.

به گزارش آناتولی، شبکه یک مصر اعلام کرد که شکری طی دیداری با لاوروف در مسکو درباره روند روابط بین مصر و روسیه رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه مصر گفت که امیدواریم این رایزنی ها به حمایت از روابط دوجانبه بین مصر و روسیه کمک کند.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شکری گفت که بر سر اتخاذ گام های کمیته مشترک اقتصادی و اجرای پروژه های مربوط به نیروگاه هسته ای الضبعه و سایر پروژه ها توافق کردیم.

وی همچنین از توافق بر سر تمامیت ارضی سوریه و بازگشت به حل فراگیر قضیه فلسطین بر اساس قانون بین المللی خبر داد.

وزیر امور خارجه مصر نیز گفت که بر اهتمام مصر و جامعه بین المللی برای دستیابی به شرایطی که درگیری نظامی در اوکراین پایان یابد، تاکید کرده است.

شکری بر لزوم ایجاد چارچوب سیاسی برای حل بحران فلسطین براساس راه حل برپایی دو کشور نیز تاکید کرد.

شکری افزود: ما بر اهمیت حفاظت از تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه و عدم حضور نیروهای بیگانه و نیز اقدامات نظامی مغایر با قوانین بین المللی تاکید کردیم و با همراهی فرستاده سازمان ملل، اجرای قانون شماره 2254 شورای امنیت را در این راستا ادامه می دهیم.

وی گفت: ما به 80 سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور افتخار می کنیم. روابط تاریخی ما بر پایه محکم احترام متقابل استوار است.

وزیر امور خارجه مصر گفت: روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت و عضو گروه چهارجانبه بین المللی است و همواره حامی موضوع فلسطین بوده است. ارتباط میان ما و یافتن طرح هایی که حضور چهارجانبه بین المللی را تقویت کند ضروری است. ما به هماهنگی میان خود برای پیشبرد تلاش ها در حل و فصل و پایان دادن به بحران فلسطین ادامه می دهیم.

وی افزود: امیدواریم این تلاش مشترک ما را از دایره درگیری و تنشی که رویکردهای افراط گرایانه را تقویت می کند بیرون ببرد. چراکه این درگیری ها به نفع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست.

وزیر امور خارجه مصر همچنین گفت که در سفرش به روسیه استفاده از روبل و مکانیسم های مالی دیگر توسط هر دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این رابطه سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: از توجه ترکیه در ترمیم اوضاع با همسایه خود سوریه و تلاش در این مسیر حمایت می کنیم. امروز توافق با ایران برای مشارکت در این اقدام انجام شد. معتقدم منطقی است که تماس های آتی به عادی سازی روابط ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه و ایران اختصاص یابد. برای رسیدن به نتایج مشخص باید این تلاش ها را ادامه دهیم.

وی افزود: ما از موضع متعادل و مسئولانه مصر قدردانی می کنیم. همتای من پیامی از سوی بلینکن در سفرش به قاهره به من داد. ما همیشه گفته ایم که روسیه برای هر پیشنهاد جدی آماده است.

لاوروف ضمن ابراز نگرانی از حملات به ایران گفت که این کار اشتباه بزرگی از جانب غرب است. اعضای میز مذاکرات هسته ای قصد دارند تا مذاکرات را تضعیف کنند. در حالی که امریکا به طور یکجانبه از مذاکرات خارج شد، ایران خواستار اجرای تعهدات این کشور شد. ما می‌خواهیم ایالات متحده را برگردانیم و تلاش‌های جدی برای احیای این توافق انجام دهیم، اما غرب شروع به برداشتن گام‌های غیرمنطقی کرده است.

وی افزود: نهادهای هسته ای ایران توسط آژانس انرژی اتمی مورد بازرسی شدید قرار گرفته اند و این آژانس هرگونه استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای را رد کرده است، اما غرب به جای اجرای برجام، اقدامات خصمانه پیش گرفته و اختیارات شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می گذارد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا