اقتصادیخبر اول

عراق در لیست سفید مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم

مشاور نخست‌وزیر عراق اقدامات بانک مرکزی عراق در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را مناسب خواند و تأکید کرد که این روند باعث افزایش اعتبار مالی عراق می‌شود.

میدل ایست نیوز: مشاور نخست‌وزیر عراق اقدامات بانک مرکزی عراق در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را مناسب خواند و تأکید کرد که این روند باعث افزایش اعتبار مالی عراق می‌شود.

«مظهر محمد صالح»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور مالی و اقتصادی، در گفت‌وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت که این کشور گام‌های بزرگی در مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی برداشته و در سال گذشته اتحادیه اروپا نام عراق را از لیست کشورهای پرخطر خاکستری به لیست سفید منتقل کرده است.

وی گفت که اقدامات عراق برای مبارزه با پول‌شویی اقدامات مناسبی است به خصوص که در 20 سال گذشته بازرگانی عراق به روش غیر نظام‌مند و خارج از چارچوب بانکی انجام شده و این خلاف نظام حاکم بر مبادلات اقتصادی در جهان است.

صالح تأکید کرد که لازم است که حواله‌های ارزی خارجی بانک‌ها شفاف باشند و سامانه بانک مرکزی برای حواله‌جات بر همین اساس شکل گرفته و حواله‌هایی را که از شرایط لازم برخوردار نباشند و اطلاعات لازم برای آنها ثبت نشود رد می‌کند.

وی افزود که بانک مرکزی برای تسهیل حواله‌جات خارجی با نظام بانکی و مالی جهانی از جمله با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) همکاری می‌کند و عملا در حال اجرای استانداردهای بین‌المللی است و بازگشت وضعیت به روال عادی شاید اندکی زمان‌بر باشد.

مشاور نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که همکاری عراق و نهادهای بین‌المللی ادامه دارد و این موضوع بر قیمت دینار عراقی تأثیر خواهد گذاشت.

همزمان «قصی صفوان»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید کرد که مبارزه با پول‌شویی یکی از مسئولیت‌ها و وظایف بانک مرکزی است و باید مشخص شود که هر دلاری در کشور برای چه منظوری و برای وارد کردن چه کالاهایی خارج می‌شود.

وی افزود که کسانی که در عرصه پول‌شویی فعالیت می‌کردند اکنون سراغ ملک و طلا و دلار نقدی خارج از چارچوب بانکی رفته‌اند و تأکید کرد که دولت باید سراغ بازار ملک هم برود.

صفوان تأکید کرد که هرچه با جدیت بیشتر به استانداردهای مالی جهانی عمل کنیم و بانک‌ها را به اجرای این استانداردها تشویق کنیم و در گمرک و مالیات بر واردات تجدید نظر کنیم بهتر می‌توانیم قیمت دلار را مهار کنیم و آن را کاهش دهیم.

در هفته‌های اخیر با اجرای استانداردهای بین‌المللی درباره بانک‌های عراق از سوی بانک فدرال امریکا، قیمت دلار در عراق افزایش یافت.

شب گذشته هیئت دولت عراق در اقدامی مهم قیمت رسمی ارز را از 1470 دینار به 1300 دینار کاهش داد. همزمان گزارش‌ها از بازارهای عراق نیز نشان‌دهنده افزایش قیمت ارز در بازار آزاد این کشور است.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا