اجتماعیخبر اولسیاسی

ایران و عراق بر سر صدور گذرنامه ویژه اربعین توافق کردند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت که با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی(ع) توافق شد که از ویژگی‌های آن، ارزان بودن قیمت و سرعت چاپ و تحویل آن است.

میدل ایست نیوز: معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت که با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی(ع) توافق شد که از ویژگی‌های آن، ارزان بودن قیمت و سرعت چاپ و تحویل آن است.

به گزارش «ایرنا» «مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران روز پنجشنبه و در حاشیه برگزاری دومین کارگروه مشترک همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور که به میزبانی ایران و در شهر مشهد برگزار شد گفت: با هیات عالی رتبه کشور عراق در حوزه‌های مختلف از جمله اربعین حسینی (ع) توافقات بسیار خوبی شد.

وی افزود: قرارگاه عملیاتی مشترک در موضوع اربعین بین ۲ کشور تشکیل می شود و نشست های آن به صورت متناوب در خصوص حل و برنامه ریزی مسائل مربوط به زائران تا زمان رسیدن به ایام زیارتی ماه صفر ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر کشور ایران گفت: در استانهای مرزی کشور هم، قرارگاهی ذیل این قرارگاه مرکزی مشترک تشکیل می‌شود تا از بروز ناهماهنگی‌های گذشته جلوگیری شود.

میراحمدی افزود: عبور زائران حسینی (ع) از مرز چذابه هم اکنون ممنوع است اما توافق شد که زائران ایرانی متقاضی عبور از این مرز، بتوانند به کشور عراق عازم شوند.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد توافق در این نشست، می توان به موضوع گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها تمام شده است اشاره کرد که فقط برای سفر در زمان اربعین حسینی(ع) دارای اعتبار باشد که این موضوع کمک بسیار مهمی در تردد زائران خواهد کرد.

معاون وزیر کشور ایران در خصوص زائران پاکستانی که تاکنون امکان ورود به کشور عراق را از مرز زمینی نداشتند گفت: موافقت شد تا زائران پاکستان بتوانند از مسیر ایران به صورت کاروانی از مرزهای مشخصی که اعلام خواهد شد وارد کشور عراق شده و سپس به صورت کاروانی از کشور عراق دوباره به ایران وارد شوند.

میراحمدی در پاسخ به فراهم شدن مسیر ریلی بین ایران و عراق در زمان زیارت اربعین حسینی(ع) افزود: هر ۲ طرف توافق دارند که این کار هر چه سریعتر انجام شود و یکی از موضوعات مهمی که وزارت راه و شهرسازی کشور ما و همچنین کشور عراق با جدّیت آن را دنبال می‌کنند همین موضوع است که اجرای آن به ۲ طرف بستگی دارد که بتوانند در مراسم اربعین آینده آن را عملیاتی کنند یا خیر؟

وی با تشکر از همکاری خوب هیات عالی رتبه کشور عراق به سرپرستی رییس ستاد اربعین این کشور ادامه داد: در این نشست موضوعاتی در خصوص امنیت مرزها، مقابله با گروه‌های تروریستی، مقابله با جریان قاچاق سلاح و مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته نیز مطرح شد که هر موضوع را کمیته‌های مشخص شده مورد پیگیری قرار دادند و امیدواریم ۲ کشور اقدامات موثری را در این زمینه‌ها ترتیب دهند.

«مهدی علی هادی الفکیکی» مشاور وزیر کشور عراق و رییس ستاد اربعین این کشور نیز گفت: بر اساس تفاهم هایی که قبلاً بین ۲ کشور صورت گرفت نشست هایی برگزار و قرار شد در خصوص مسائل مرزی ۲ کشور، اقامت و به خصوص هماهنگی بیشتر برای برگزاری اربعین حسینی(ع) تفاهم هایی شود.

وی افزود: این نشست ها منجر به همکاری بیشتر و کاهش مشکلات بین ۲ کشور دوست و برادر خواهد شد و امید است با استمرار این نشست ها، شاهد کاهش مشکلات موجود باشیم.

در پایان این نشست امنیتی مشترک که در قالب کمیته هایی با موضوعات آموزش، اطلاعات، مرز، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر، گذرنامه و اربعین برگزار شد تفاهم نامه ای در ۲۸ بند به امضا رسید.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا