سیاسی

برزیل و 3 کشور امریکایی لاتین به رسمیت شناختن شهرک ها در کرانه باختری را محکوم کردند

برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به اعلام به رسمیت شناختن 9 شهرک در کرانه باختری اشغال ابراز نگرانی عمیق و آن را محکوم کردند.

میدل ایست نیوز: برزیل، آرژانتین، شیلی و مکزیک با انتشار بیانیه‌ای مشترک نسبت به اعلام به رسمیت شناختن 9 شهرک در کرانه باختری اشغال ابراز نگرانی عمیق و آن را محکوم کردند.

به گزارش «الجزیره» در بیانیه وزارت امور خارجه این 4 کشور نسبت به تصمیم کابینه اسرائیل برای به رسمیت شناختن 9 نقطه به عنوان شهرک‌های جدید در کرانه باختری و اقدام برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی در این شهرک‌ها ابراز نگرانی عمیق شده است.

این چهار کشور افزوده‌اند که این اقدامات یکجانبه نقض پرمخاطره قوانین بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت است و این کشورها با آن و با هر اقدامی که موجب تضعیف راه حل دو کشور شود مخالف‌اند.

آنان از اسرائیل و فلسطین خواسته‌اند که از اقداماتی که موجب تشدید تنش در منطقه شود خودداری کنندو در پی حل مسالمت‌آمیز اختلافات برآیند.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده بود که واشنگتن به شدت با اقدام کابینه اسرائیل در به رسمیت شناختن 9 شهرک در کرانه باختری مخالف است.

روز یکشنبه گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، پس از اعلام قانونی دانستن 9 شهرک در کرانه باختری گفت که به زودی ساختمان‌سازی‌های جدید در شهرک‌های کرانه باختری آغاز خواهد شد.

«بتسلئیل سموتریچ»، وزیر دارایی راست افراطی کابینه، نیز اعلام کرد که در این ساخت‌وساز جدید 10 هزار واحد مسکونی جدید ساخته خواهد شد.

«ایتمار بن غفیر»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، نیز ضمن اعلام خوشحالی از مصوبه کابینه گفت که این تعداد کافی نیست و باید بیشتر شود.

شهرک های بی ضابطه مناطقی در کرانه باختری هستند که شهرک‌نشینان بدون اجازه و موافقت اسرائیل در آنها ساخت‌وساز کرده و ساکن شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در کرانه باختری 77 شهرک بی ضابطه غیر قانونی وجود دارد که کابینه اسرائیل 9 عدد از آنها را به پیشنهاد بن غفیر قانونی دانسته است.

شهرک سازی در سرزمین های اشغالی مطابق با قوانین سازمان ملل اقدامی غیر قانونی است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا