خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بعد از ضربه جدید، سرنوشت الحلبوسی چه خواهد شد؟

به اعتقاد برخی تحلیلگران آنچه درون تشکل اهل سنت اتفاق می افتد، رقابتی ناسالم برای انحصار جایگاه‌های ریاست مناصب مهم و حساس در هرم قدرت است.

میدل ایست نیوز: موج جدیدی از پراکندگی، در پی استعفای تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق که منسوب به ائتلاف «تقدم» به ریاست «الحلبوسی» بودند، به این ائتلاف ضربه زده و تحلیلگران سیاسی با توجه به انتظار بازگشت اختلافات میان «الحلبوسی» و «الخنجر» به دلیل «تقسیم سهم»، به تمایل به تشکیل بلوک‌ های جدید در پارلمان اشاره دارند.

«علی البیدر» تحلیلگر سیاسی در گفت وگو با «العالم الجدید» گفت: آنچه درون تشکل اهل سنت اتفاق می افتد، رقابتی ناسالم برای انحصار جایگاه‌های ریاست مناصب مهم و حساس در هرم قدرت است.

به گزارش العالم الجدید، روز جمعه 17 فوریه 4 نماینده از حزب تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، خروج خود را از این ائتلاف پارلمانی اعلام کردند که عبارتند از: «فلاح الزیدان»، «لطیف الورشان»، «عادل المحلاوی» و «یوسف السبعاوی».

بر اساس بیانیه این نمایندگان، خروج آنها به دلیل وجود مشاهدات متعدد در نحوه عملکرد این تشکل، و عدم مشارکت واقعی در تصمیم گیری ها صورت گرفته است؛ اما آنها تأکید کردند در ائتلاف «السیاده» باقی می مانند تا نمایندگی از استان ها و حوزه های انتخابیه خود را حفظ کنند.

البیدر اعتقاد دارد خروج این نمایندگان نتیجه یک بینش سیاسی یا اختلاف دیدگاه و اندیشه نبوده، بلکه میل به مدیریت صحنه سیاسی در جامعه اهل سنت عراق، علت اصلی آن است؛ به عنوان مثال، بر سر نحوه برخورد با مسائل راهبردی اهل سنت مانند پرونده غایبان و سایر موضوعاتی که می تواند مردم را برای نزدیک شدن به نظام سیاسی تحریک کند، این اختلافات به وجود نیامده است.

این تحلیلگر سیاسی گفت برخی طرف ها که خارج شدند، به دنبال منافع شخصی یا تمایل به ساختن بلوک سیاسی جدیدی هستند که از طریق آن منافعی در سطح نفوذ سیاسی یا مالی به دست آورند.

وی افزود: مردم عراق شروع به افشای نیات آنها کردند و آنان نیز بر خلاف افشاگری ها به طرفداران خود چیزی پیشنهاد نکردند تا مردم به آن باور داشته باشند یا به آن باور نزدیک شوند.

بیدر اشاره کرد که این موارد در چارچوب رقابت یا میل به ساختن آنچه می تواند خواسته های مردم را برآورده کند، قرار نمی گیرد، بلکه خواسته های محدود فردی و جناحی است که به دنبال دستاوردها و موقعیت های درون قدرت است. این پراکندگی گواه ورشکستگی برخی احزاب و یا پاسخ به فشارهای بیرونی است که به طمع افزایش وزن سیاسی خود می خواهد به هر طریقی جامعه اهل سنت را چند پاره کند.

ائتلاف السیاده با صدور بیانیه ای تأکید کرد که توسط حزب تقدم و حزب المشروع العربی (عزم) تأسیس شده و خروج هر نماینده، عضو یا کادر هر یک از آن دو، خارج از صفوف ائتلاف است و بازگشت 4 نمایندگان به ائتلاف به تصمیم حزب آنها بستگی دارد.

«فارس الفارس» از اعضای اصلی ائتلاف عزم نیز این اختلافات را ناشی از دلایل زیادی از جمله رقابت بلوک های پارلمانی، منافع شخصی یا جناحی، گلایه های زیاد از بی توجهی، بی احترامی به نظرات و به حاشیه راندن نقش ها با نوعی دیکتاتوری و تکبر در میان برخی دانست.

الفارس با اشاره به اینکه این اختلافات، داخلی است و بازیگر خارجی در آن دخالتی ندارد، پیش بینی کرد که این شرایط تشکیلات جدیدی را ایجاد کند و نقشه تشکیل ائتلاف های سیاسی را در روزهای آینده تغییر دهد.

وی افزود: خمیس الخنجر با حزب تقدم به آنچه می خواست نرسید، اما حزب تقدم آنچه را می خواست از الخنجر گرفت و این نوع چند پارگی، شکاف آشکاری را در نوع دیدگاه نشان می دهد. این وقایع تعمیق اختلاف و شکاف بین الخنجر و الحلبوسی را باعث خواهد شد که پیش از این در جریان تقسیم کمیته های پارلمانی مشهود بود.

«هیبت الحلبوسی» عضو اصلی حزب تقدم و نماینده این حزب در پارلمان عراق، روز شنبه 18 فوریه در بیانیه ای اعلام کرد که حزب تقدم که تقریباً 37 کرسی داشت، به دلیل اعتقاد راسخش به اتحاد و باور به اصول منسجم ملی و خواسته های مردم استان های آزاد شده عراق، با شرکای سیاسی که 14 کرسی داشتند، برای ایجاد ائتلاف توافق کرد.

وی افزود: دلایل نزدیک بودن پایان ائتلاف السیاده، اولویت منافع شخصی بیشتر شرکای سیاسی در ائتلاف، انحراف بسیاری از آنها از توافقات سیاسی و تلاش برای ایجاد شکاف در صفوف سیاسی است، چه در پارلمان و چه در استان هایی که ما نماینده‌شان هستیم.

طبق آنچه «مشعان الجبوری» عضو سابق ائتلاف السیاده گفت، اواسط ماه گذشته بحرانی درون ائتلاف تقدم به وجود آمد که در پی اختلافات با الحلبوسی، به مرحله توهین و ضرب و شتم رسید و با استعفای 6 نماینده از این ائتلاف به پایان رسید.

به سبب این حادثه، الحلبوسی تصمیم گرفت استعفای «لیث الدلیمی» (یکی از مستعفیان آن زمان) را امضا کند که این استعفا پیش از آن به ریاست مجلس ارائه شده بود. پس از این استعفا، این نماینده به عضویت خود در پارلمان پایان داد و جایگزین او به سرعت انتخاب شد.

احمد الجبوری (ابومازن) برجسته ترین عضو ائتلاف السیاده نیز، قبل از تشکیل دولت کنونی از ائتلاف خارج شد و به ائتلاف عزم به رهبری مثنی السامرایی پیوست که با چارچوب هماهنگی متحد است. این اقدام پس از اختلاف نظر در مورد مناصب وزارتخانه ها و استانداری ها انجام شد.

«محمود الحسینی» تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که فروپاشی ائتلاف السیاده مؤید این است که مشکلات درون جامعه سیاسی اهل سنت بسیار عمیق تر از مشکلات درون جامعه سیاسی شیعه است.

وی گفت: گروه های سنی در حال حاضر در مرحله از بین رفتن حس دیکتاتوری هستند که برخی از رهبران آنها به دنبال تحمیل آن هستند و می خواهند مرکز تصمیم‌گیری اهل سنت را منحصراً به استان الانبار منتقل کنند.

الحسینی ادامه داد: بعید نیست که این موضوع به دستور طرف های بین المللی خارجی باشد که تلاش می کنند جامعه اهل سنت را دوباره سامان دهند تا با برنامه های خودشان در عراق سازگار باشد؛ به ویژه که بسیاری از رهبران سنی عراق به جهت گیری پان عربیستی و ارتباطشان با برخی از کشورهای عربی معروف هستند.

وی در پایان گفت: مرحله پیش رو شاهد ورود رهبران سنی جدید و قابل اعتمادی خواهد بود که از هوشمندی و واقع گرایی برخوردارند و از جناح های قدرتمند شیعه دور نمی شوند.

ائتلاف السیاده پس از موافقت الخنجر و الحلبوسی و با توافقی انجام شد که طی آن، ریاست ائتلاف به الخنجر و ریاست مجدد پارلمان به الحلبوسی می رسد و سایر مناصب و وزارتخانه هایی که سهم اهل سنت است نیز سهم الخنجر و دیگر بلوک های سنی باشد. اختلافات بزرگ آنها زمانی پایان یافت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه میزبان آنها شد و تلاش کرد اختلافات آنها را حل و فصل کند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا